Den amerikanska tillverkaren av leksaker och tekniska läromedel, LeapFrog Enterprises, lanserar i dag en ny produktserie baserad på teknik från Lundabolaget Anoto. Produkterna kallas Fly pentop computer och kan beskrivas som interaktiva böcker i kombination med Anotos digitala penna.
Böckerna trycks med det särskilda patentskyddade mönster som Anoto tagit fram och som gör det möjligt för den digitala pennan att registrera var i boken läsaren sätter ner spetsen. Dessutom är pennorna i LeapFrog-serien specialutrustade med handskriftstolkning, utbytbara minneskort och högtalare. Trots det har priset för Anotopennan för första gången pressats ner under 100 dollar.
Läsaren sätter ner pennan på ett ställe i boken eller skriver ett kommando. Den handskrivna texten tolkas i pennan, som svarar med tal eller ljud via den inbyggda högtalaren. Ljudfilerna finns lagrade i pennan eller på ett minneskort som följer med varje digital bok och sätts i pennan. Tänkta användningsområden är språkträning och matematik, men tekniken kan också användas till spel.
— Lärande i datorn har egentligen aldrig fungerat, utan det går alltid tillbaka till papper och penna. Det här är första gången det kan göras riktigt interaktivt, säger Anotos affärsutvecklingschef Örjan Johansson på telefon från New York.
Lanseringen inleds där om någon timme vid en stor presskonferens med ett hundratal inbjudna journalister. Förutom LeapFrog medverkar bland andra Disney, HP, NBC News och flera stora leksakstillverkare. LeapFrog har tidigare utvecklat interaktiva läroböcker för yngre barn, men den nya produktserien riktar sig till barn mellan 9 och 12 år.
— LeapFrog har ett utvecklingsteam på 300 man som arbetar med det här, främst för att utveckla innehållet i böckerna, säger Örjan Johansson.
För knappt ett år sedan, den 26 januari, avslöjade Anoto att bolaget fått sin i särklass största order hittills – värd 130 miljoner svenska kronor. I övriga var alla detaljer hemliga. Det enda som sades var att det handlade om ett nytt användningsområde för Anotos teknik med digital penna och papper. Ordern bestod av licensbetalningar och royaltyförskott. Omsättningsmässigt fördelar sig de 130 miljoner på tre år, men kassaflödesmässigt kom 45 miljoner in redan förra året och resten beräknas komma under 2005.