Det Köpenhamnsbaserade IT-säkerhetsföretaget Softscan, som säljer en tjänst som filtrerar bort spam och virus i e-post, drar igång en internationell expansion under första kvartalet 2005. Bolaget ska börja sälja sina tjänster i Tyskland och Norge, uppger VD Thomas Holm. Sedan tidigare riktar sig företaget mot kunder i Danmark, Sverige och Storbritannien. Försäljningen mot samtliga marknader ska skötas från kontoret i Köpenhamn.
— Satsningen innebär att vi behöver mer personal. Under 2005 räknar jag med att vi nyanställer minst 20 personer. Åtta ska arbeta mot den tyska marknaden, fyra mot den norska och ytterligare fyra mot den brittiska. Dessutom bör vi kunna växa i Danmark och Sverige, säger Thomas Holm.
Företaget, som startades i september 2002, har på drygt två år vuxit från två anställda till dagens 30 och blivit en etablerad spelare inom IT-säkerhet i Danmark. Av Softscans omkring 1.500 kunder finns merparten i Danmark, omkring 200 i Sverige och ett mindre antal i Storbritannien, där företaget inledde sin satsning i september i år.
Softscans tjänst bygger på att ta bort spam och virus utan att kunden behöver installera någon hård- eller mjukvara. Det sker genom en omkoppling av mailtrafiken så att all inkommande mail passerar Softscans server och där filtreras från spam och virus.
Konceptet, som drivs på liknande sätt av ett fåtal aktörer i Danmark och Sverige (bland andra Dimac Hosting i Helsingborg), har snabbt blivit en framgång för Softscan. Bolaget har varit lönsamt sedan starten och kommer i år att redovisa en vinst före skatt på 1-1,5 miljoner danska kronor, enligt Thomas Holm. Hur stor omsättningen blir vill företaget inte uppge.