Helikoptertillverkaren Eurocopter bygger ut sin satsning på Anototeknik, där Lundabolagets digitala penna och papper används vid tillverkning av exklusiva helikoptrar i södra Frankrike. De senaste månaderna har Eurocopter genomfört en testinstallation med ett 20-tal inspektörer, som använder Anototekniken vid slutinspektion av räddningshelikoptern Dauphin före leverans.
Nu ska Eurocopter införa Anototekniken vid inspektioner av samtliga helikoptermodeller, en utrullning som beräknas ta cirka sex månader. Dessutom inleds i januari ett test med Anotopennan för dokumentation av provflygningar, där pennan även registrerar tidpunkt för användarens anteckningar i testformuläret. Tiden för olika moment behöver alltså inte antecknas, utan det räcker med ett kryss i respektive ruta under provflygningen.
Testinstallationer planeras också inom Eurocopters supportorganisation, för att teknikerna ska kunna skicka in rapporter via mobilnätet direkt från fältet. Exakt hur många Anotopennor som behövs på kort sikt vill bolagen inte upplysa, men på sikt är potentialen tusentals pennor, enligt Anotos VD Anders Tormod.
Projektet drivs nämligen av moderbolaget EADS, European Aeronautic Defence and Space Company, och planer finns på att införa tekniken inom fler affärsområden än bara Eurocopter. Lösningen är en kombination av Anotos digitala penna och papper och IT-jätten HP:s lösning för att skriva ut Anotoformulär på vanliga skrivare.
— Alla Eurocopters helikoptrar är kundspecifika. Därför måste inspektionsprotokollet designas för varje unik helikopter. Med vår lösning anpassas formuläret och skrivs ut on-demand, säger Bertrand Houyvet, global produktchef för HP:s FAS-lösning (Forms Automation System), som är baserad på Anototekniken.
— Inspektionerna blir tillgängliga elektroniskt, men sparas också på papper. Processerna förändras inte och inspektörerna utbildades på mindre än en timme, säger Bertrand Houyvet.