Ideonföretaget Mikrolund, som säljer publika informationsterminaler, köper Göteborgsbaserade Mapmedia Infos affärsområde InfoStation. Affärsområdet utgörs av terminaler på turistbyråer, hotell och tågstationer med Internetbaserad information om bland annat platser och resmål.
— Under de senaste två åren har vi skött driften av Mapmedias terminaler och därför är detta ett naturligt steg för oss. Dessutom får vi genom den här satsningen snabbt en bas över hela landet och en stark ställning bland svenska turistbyråer, där Mapmedia haft merparten av sina kunder, säger VD Lars-Göran Mejvik på Mikrolund.
Affären, som ska bidra positivt till Mikrolunds resultat redan från start, genomförs med kontant betalning. Bolagen har dock kommit överens om att inte offentliggöra priset. I förvärvet ingår ingen personal, Mikrolund köper endast Mapmedias terminaler.
Mikrolunds största kund är Arbetsförmedlingen, som har merparten av de drygt 5.000 terminaler bolaget har i drift. Bland övriga kunder finns storbankerna Nordea och Föreningssparbanken. Företaget har drygt tio anställda och omsatte under förra räkenskapsåret, som avslutades i april, 20 miljoner kronor. Hur mycket köpet av InfoStation påverkar omsättningen är inte klart, enligt Lars-Göran Mejvik.
Mapmedia Info har 25 anställda och kontor i Göteborg, Stockholm, Örkelljunga och Helsingfors. Huvudsakligen sysslar företaget med gratisdistribuerade kartor och informationsguider och försäljningen av InfoStation innebär en renodling av verksamheten mot enbart tryckta medier.