Axis grundare, IT-entreprenören och riskkapitalisten Mikael Karlsson, köper en av Sveriges nordligaste fjällanläggningar – Björkliden Fjällby. Affären presenteras vid en presskonferens i Luleå senare i dag.
Fjällbyn, som ligger mellan Abisko och Riksgränsen 25 mil norr om polcirkeln, består av en tredelad hotellanläggning, Sveriges högst belägna fjällstation, fem liftar, 23 nedfarter, stugby och camping. Björkliden omsätter 30-35 miljoner och anläggningen är lönsam, men står inför upprustningsbehov. Säljare är Svenska järnvägsmännens semesterhemsförening.
Mikael Karlsson gör köpet via riskkapitalbolaget Visionalis, som han äger tillsammans med Olle Isberg. Den senare har ett förflutet i ledningen för investmentbolaget Ratos, som vid den tiden var ägare till hotellkedjan Scandic. Köpeskillingen är hemlig och Mikael Karlsson vill vänta till framåt sommaren, då Visionalis tar över ägandet, med att presentera framtidsstrategin för fjällbyn.
Köpet innebär att Visionalis, som hittills helt varit förknippat med IT-investeringar, tar klivet in i en ny bransch. Enligt Mikael Karlsson är det en långsiktig satsning och han ser utvecklingspotential i Björkliden – men erkänner samtidigt att det är ett köp som görs lika mycket med hjärta som hjärna.
— Jag har aldrig åkt skidor i en vackrare miljö, och då är jag ändå en flitig konsument runt om i världen. Björkliden har en genuin vildmarkskänsla, som är ett alternativ till allt för industrialiserade miljöer som Åre, säger Mikael Karlsson till Rapidus.
— Idén föddes när jag åkte skidor i Björkliden med familjen i våras. Jag fick höra att anläggningen var till salu och det triggade mig, säger Mikael Karlsson.
* Dan Olofsson satsar på safari i Sydafrika. Du investerar i vildmark i norra Sverige. Har ni gett upp tron på investeringar i IT-branschen?
— Ha, ha. Nej, men det här är ett försök att lära sig något nytt i en bransch som känns väldigt spännande. Jag är ödmjuk inför uppgiften, men det finns vissa likheter med det jag tidigare gjort. Kärnfilosofin är nischtänkande. Björkliden är en nischprodukt med internationell avsättning och där tror jag att jag har något att tillföra, medan Olle Isberg har god erfarenhet av hotellbranschen.
Av Thomas Frostberg