Teknikkonsultföretaget Epsilon i Malmö tar hjälp av affärsplanetävlingen Venture Cup Syd för att hitta nya idéer inom företaget. Fem av de 212 bidragen i tävlingens första steg kommer från Epsilonanställda.
Konsultfirman är redan sponsor för Venture Cup Syd och koncernchefen Mats Boström sitter i juryn. Efter klartecken från tävlingsstyrelsen har Epsilon marknadsfört tävlingen internt, och de anställda har tillåtits lägga en del av sin arbetstid på förberedelser.
— Det här är ett sätt att inspirera våra medarbetare till nytänkande. Om det kommer fram riktigt bra grejor finns en möjlighet att vi startar bolag kring dem inom Epsilon, säger Mats Boström.
Enligt Malin Berg på Venture Cup Syd är det fördjupade samarbetet ett spännande, om än inte helt okomplicerat, test för tävlingsledningen. Tävlingen har alltid varit öppen för alla, men bidragen knutna till högskolor har dominerat.
— Venture Cups uppgift är att öka tillväxten genom att få fram nya idéer, oavsett var de kommer ifrån. Samtidigt kan jag förstå om jurymedlemmar som arbetar ideellt känner att de främst vill satsa på entreprenörer som inte har något eget stödsystem, säger Malin Berg.
Bidragen ska ha en anknytning till tävlingsregionen, och Venture Cups styrelse anser att den regeln följs genom att Epsilon har huvudkontor i Malmö. Mats Boström är inte ensam i juryn om att ha intressen i vissa av bidragen, och det är rutin att jurymedlemmarna inte deltar i beslut om projekt de själva är knutna till.
Det är inte klart än om steg två och tre i tävlingen ska drivas på samma sätt. Försöket ska utvärderas den närmaste tiden. Om satsningen utvidgas kan den bli ett sätt för Venture Cup Syd att locka fler kommersiella sponsorer, något som har varit svårt hittills. Möjligheten att använda Venture Cup för att inventera det egna idéförrådet kan öka värdet för framtida sponsorer, menar Malin Berg.