Höganäskoncernen har valt byrån Injectum B2B Marketing i Helsingborg för strategiarbete och produktion av marknadsmaterial inför den internationella lanseringen av en ny produkt i början av nästa år. Höganäs, som vanligtvis förknippas med tillverkning av järn- och metallpulver till industrin, säljer också järntillskott till livsmedelstillverkare. Enligt bolagets egna uppgifter har man en marknadsandel på 40 procent när det gäller järnberikning av mjöl.
Med start i Sydamerika och USA ska Höganäs i januari lansera ett nytt varumärke och en ny produkt med hög upptagningsförmåga i kroppen och utan påverkan på livsmedlens färg eller smak. Därefter följer marknaderna i Asien och Afrika. Järnbrist är ett mycket vanligt näringsrelaterat hälsoproblem, inte minst i tredje världen, enligt världshälsoorganisationen WHO.
— FN och Världshälsoorganisationen jobbar hårt med att få ut detta i tredje världen. Ett 60-tal länder har i dag lagstiftat om att järnberika livsmedel. Förutom att bearbeta stora livsmedels- och kemiföretag som gör blandningarna gäller det att påverka på statlig nivå i de länder som ännu inte lagstiftat om att järnberika mat, säger Injectums VD Tomas Bäckefjord.
Höganäskoncernen blir en av Helsingborgsbyråns största kunder och kommer att sysselsätta en arbetsgrupp på tre personer på halvtid under nästa år. Därefter finns möjlighet till förlängning av uppdraget. Injectum har sex anställda, men har under året ökat antalet frilansmedarbetare.