Den danske IT-profilen Michael Mathiesens senaste företagsbygge, svensk-danska CellPoint med kontor i Köpenhamn och Stockholm, inleder i dagarna en nyemission för att stärka bolagets finanser. CellPoint utvecklar och säljer mobila positionerings- och säkerhetstjänster samt trådlösa headset till mobiltelefoner och om emissionen fulltecknas tillförs bolaget 17 miljoner svenska kronor.
Nyemissionen är CellPoints andra på kort tid. I samband med att bolaget noterades på börslistan Aktietorget i juni, drog företaget in tolv miljoner från aktieägarna. Nu behövs ytterligare kapital till marknadsföring, försäljningsarbete och produktutveckling.
Emissionen, som har en sista teckningsdag den 10 november, är delad i två delar. Den ena riktar sig till institutionella investerare och kan ge CellPoint drygt elva miljoner kronor. Den andra riktar sig i första hand till nuvarande aktieägare och tillför knappt sex miljoner vid fulltecknande.
Företaget har omkring hundra aktieägare, med riskkapitalbolaget IT Provider som största ägare med femton procent av aktierna. CellPoint, som ursprungligen enbart var inriktat på positionering med hjälp av mobiltelefoner, har genom ett antal förvärv breddat verksamheten. Satsningen på trådlösa headset till mobiltelefoner genom höstens köp av Blue Technologies har gett CellPoint ett nytt affärsområde vid sidan om mobil säkerhet, där olika positioneringstjänster ingår som viktig del. Nyligen presenterades en genombrottsorder för CellPoints Bluetooth-headset Flamingo. Inom säkerhetsområdet har bolaget förstärkts genom förvärvet av svenska Satsafe Security.
Företaget har totalt 28 anställda, varav åtta finns på kontoret i Köpenhamn. Personalstyrkan har nästan fördubblats under det senaste året och rekryteringarna väntas fortsätta.
— Vi räknar med att anställa fler under nästa år. Mestadels behöver vi personal till produktutveckling, men även till vår försäljningsorganisation, säger Michael Mathiesen.