Det Ideonbaserade mjukvarubolaget ExpertMaker lanserar sin första produkt den 20:e oktober. Inledningsvis kommer den att säljas i Skandinavien genom samarbete med traditionella mjukvaruförsäljare, men siktet är redan idag inställt på den amerikanska marknaden. Under 2005 räknar bolaget med stora intäkter från satsningen.
— Under nästa år förväntar vi oss definitivt att sälja för miljonbelopp. Men att prognostisera exakt är omöjligt, säger Lars Hård, VD och en av två grundare av det tre år gamla bolaget.
Produkten heter, precis som företaget, ExpertMaker och är en mjukvara som hjälper användaren att utveckla tunga interaktiva lösningar på Internet. Det kan handla om tjänster som hjälper konsumenter att köpa varor via nätet. Enligt Lars Hård blir kostnaden betydligt lägre med ExpertMakers mjukvara jämfört med att utveckla en avancerad interaktiv tjänst på traditionellt vis.
Företagets tidiga produktutveckling har finansierats utan kapital utifrån, men i år har ALMI stöttat verksamheten med bidrag och lån. På sikt räknar Lars Hård med att bolaget behöver genomföra en nyemission för att kunna växa fortare.
Efter produktlanseringen i Skandinavien väntar USA där marknadsmöjligheterna är större, men konkurrensen samtidigt betydligt hårdare. Vid årsskiftet inleds arbetet med att förbereda den amerikanska lanseringen på allvar.