Av Jan Wifstrand
Förr hette de Svanholm, Cavalli-Björkman eller Andersson. Nu, när de gamla profilerna inte längre spelar samma roll skriker medierna, den aktiesparande (svenska) allmänheten, det sent förnyade danska näringslivet och den allmänna debatten efter en eller två nya, skarpa, tydliga profiler som personifierar inte bara sina företag utan även näringslivet generellt i Öresundsregionen.
När Dagbladet Børsen eller Svenska Dagbladet, till exempel, tar tag i den nya ekonomin i Öresundsregionen och nyhetsvärderar den för vad den är värd är det ett tecken på öppnade ögon, efter en viss yrvakenhet. Visserligen är de danska mediernas bevakning av skånska spjutspetsföretag obefintlig och vice versa är det nästan lika illa. Men det finns ändå tydliga tecken på att fast companies börjar synas bättre i rapporteringen.
Men vem är det som profilerar, som står fram, som tar rollen av vidsynt opinionsbildare i den nya ekonomin i Danmark och Skåne?
I Danmark är det ett enda namn man associerar till. Bara 2M Invests dynamiske Michael Mathiesen kan komma i fråga. Han är i stort ensam i den bacon-, öl- och vindkraftfixerade näringslivskulturen att komma igenom med sina offensiva idéer och formulerade visioner. Han har sitt finger i nästan varje ny syltburk och spelar en nödvändig roll i en dansk ekonomi där IT-folket fortfarande mest skildras som utanförstående nördar.
Politiker, branschorganisationer och det danska slutna cocktaildrickande etablissemanget har fortfarande dessvärre inte förstått sprängkraften i det kunskapssamhälle som inte längre är nytt. Mathiesen, däremot, omfamnar nya idéer och tankar.
I Skåne finns fler alternativ, men ingen som står fram som det nya näringslivets PR-makare nummer ett.
Jonas Birgersson, Framfab? Nej, han agerar på den nationella scenen som är lika med Stockholm, hans Skåneförankring är inte längre det som noteras.
Bosse Håkansson, f.d. Active Biotech, var ett tag mannen som skulle kunna personifiera den gamla skånska industrivärldens förvandling till något nytt. Men han föll i medias kritiska granskning av hans affärer, (låt vara att Rapidus hyser misstanken att den saftiga kritiken mot honom möjligen delvis styrts av klassiskt intrigmakande).
Christer Fåhraeus, universalgeniet i C Technologies med mera, är den som bäst personifierar den nya, starkt kreativa ekonomin i Skåne. Men han är i det närmaste fångad i sin egen spiral. Utvecklingen har gått så svindlande fort att hans profilering utåt helt enkelt inte har hunnits med. Med sin spännande kombination av avancerad uppfinnare och duglig affärsman är han som gjord för att vara omslagspojke både här och var. Men han har inte ens hunnit tänka så, eller så är han helt enkelt inte intresserad av att ta den rollen.
Kvinnor? Javisst, Gertrud Bohlin-Ottosson, VD för Ideon i Lund, sitter på ett av regionens starkaste varumärken och står utåt för det absolut starkaste nya kraftcentret i Öresundsregionen just nu. Men det är svårt för en person som inte representerar ett ledande branschföretag att ta annat än en sidoroll i profileringen av näringslivet.
Mikael Karlsson, Axis Communications kompetente storägare och driven riskkapitalist, är i någon mån redan lanserad som den talesman vi efterlyser, alltså i hans egenskap av ordförande i det gemensamma organet IT Øresund. Men mera än så kommer det inte att bli. Mediamässigt vantrivs Karlsson så uppenbart i de flesta lägen, hans fokus är Axis, det är folket omkring honom, mera än han själv, som går vidare till nya öden och roller. Det går inte att kommunicera utan att vara kommunikativ.
Sist men inte minst i namnkavalkaden hamnar Dan Olofsson, Sigmas grundare och huvudägare, som leder en snabbt växande koncern med en stabilitet så stor att man till och med stått emot IT-raset på börsen. Olofsson är den mest framgångsrike företagaren Malmö fått fram på åratal. Snart blir även företagets fasad ett välkänt märke på Malmös karta och Sigma har intressanta engagemang i utbildningsvärlden, som visar på stora ambitioner. Samma stora ambitioner visar Olofsson genom att satsa och ta delansvar i växthusverksamhet (Virtual Business House).
Rapidus slutsats blir alltså: Mathiesen och Olofsson, och gärna Fåhraeus, är troligen de som måste kliva fram ytterligare ett steg för att profilera inte bara 2M Invest, Sigma eller C Tech, utan hela regionens kraft.
Utan profiler, ingen image är tyvärr en sanning Öresund måste acceptera. Politikerna, universiteten, medierna, aktiemarknaden, de regionala organisationerna är några av dem som behöver dem.