fredag 19 april 2024

inloggad som

Entreprenören Settman vill se företag med socialt ansvar

KL2009-10-20_082408__MG_0271"

För en månad sedan sålde Peter Settman sitt produktionsbolag Baluba till finländska riskkapitalbolaget Capman och i veckan syns han åter i rutan som programledare för en ny omgång av Dansbandskampen. En väldigt het gäst fyllde varje vrå i Mincs lokaler när Rapidus ordnade frukostmöte med Peter Settman.

Jan Wifstrand drog igång samtalet med Peter Settman genom att läsa upp Johan Cronemans TV-krönika om ”Settman-Sverige” i ett DN-nummer från förra året.

”Det är rent av så att ingen i tv-branschen har större inflytande över vad vi får se på tv, hur det skall se ut – och hur det skall låta. Han har mer makt än TV 4:s Jan Scherman och SVT:s Eva Hamilton tillsammans.”

Det var en krönika som innehöll en del beska, men som samtidigt vittnade om den enorma genomslagskraft Peter Settmans produktionsbolag har fått i Sveriges media.

— Bolaget började som en kreativ plattform 1989 och jag har hela tiden drivits av att själv verka inom företaget. Tanken var aldrig att göra exit, men för fyra år sedan hade vi blivit så stora att jag kände att jag kunde bli bolagets bromskloss. Då var det naturligt att titta på ägarbiten. Vi kommer vara samma bolag fast med större muskler bakom, säger Peter Settman.

Han kommer fortsätta att verka aktivt i bolaget och säger att planen är att inom tre år dubbla dagens omsättning på 140 miljoner kronor. Med Capman får Baluba systerbolag i de nordiska grannländerna där programidéer kan kanaliseras till nya marknader.

KL2009-10-20_083659__MG_0345

 KL2009-10-20_082213__MG_0260

Mer i skymundan har Peter Settman engagerat sig som riskkapitalist genom Firm Factory Network, en riskkapitalgrupp ledd av Traderas grundare och tidigare ägare Daniel Kaplan.

— Under åren med Baluba har jag samlat på mig en hel del kunskap som jag tänker kan överföras till andra företag. Jag tror framför allt att mitt driv och uthållighet kan vara en tillgång, säger Peter Settman.

Firm Factory Network fokuserar främst på verksamheter med internetanknytning och Peter Settman sitter bland annat med i styrelsen för Beebox, ett företag som ska utveckla interaktiva barnböcker på nätet. Med uppladdade foton och egenskriven text ska barnen själva kunna involveras i berättelsen.

En hittills mindre lyckad satsning är Peter Settmans investering i företaget Loanland där privatpersoner genom en webbsida ska kunna låna pengar av varandra.

— Jag har lärt mig att titta mer på personerna bakom bolaget och inte bara bedöma kvalitén på idéerna. Tidigare har jag letat efter idéer och tänkt utefter vad jag skulle kunna göra med verksamheten. Men det krävs också att personerna som involverade är uthålliga och beredda på snabba förändringar, säger Peter Settman.

Han säger sig ha kontakt med flera nya företag, men inget har kommit så långt att han i nuläget vill prata närmare om det.

KL2009-10-20_083122__MG_0323 KL2009-10-20_082425__MG_0276 KL2009-10-20_083248__MG_0328

Samtalet gled över till att handla om Peter Settmans uppväxt som var fylld av vattenkammat hår och dubbelknäppta kavajer. Jan Wifstrand hade grävt fram ett antal citat som vittnade om Peter Settmans kvickhet och ironi där udden ofta var riktad mot honom själv.

”När jag var sju knäppte jag alla knappar i skjortan. Min far sa åt mig att lossa den översta för att jag såg ut som en gubbe. Men jag ville ju se ut som en gubbe!”

Vändpunkten till ett mer socialt liv kom vid slutfesten i nionde klass till vilken Peter Settman på inrådan från en kamrat hade köpt en mintgrön kostym från KappAhl. När han inte stod ensam vid den sista tryckaren hade det gått upp för honom att det var skillnad på ”arty konstig och konstig konstig”.

Förutom att vara entreprenör och medieperson är Peter Settman engagerad i ideell verksamhet. Han jobbar med organisationerna Friends, som ska motverka mobbning i skolan, och IQ som vill visa på förebilder för ett smartare sätt att förhålla sig till alkohol.

Försäljningen av Baluba har gjort att Peter Settman har fått tillgång till ett ansenligt kapital.

— Nu när jag har blivit rik måste jag klart tänka ut vad jag ska göra med pengarna. Jag har funderingar på att arbeta fram ett företagskluster där socialansvarstagande är en av grundbultarna. Det vore spännande att se vad som händer när man lyfter drivkraften och företagsamheten från den privata sektorn och låter den möta sociala problem, säger Peter Settman.

Text: Joel Persson
Bild: Kristoffer Lindblad

KL2009-10-20_074505__MG_0977 KL2009-10-20_074950__MG_0988
Fredrik Hörte, Saplo; Klas Hofwing, Ernst & Young Petra Andersson och Göran Falk, Falkbolagen
KL2009-10-20_075047__MG_1000 KL2009-10-20_075147__MG_1008
Anna Katarina Skogh, The Concept Factory; Johan Erlandsson, Grant Thornton

Nina Widtskiöld, NW Production; Marie Nyberg, Equi Tours

KL2009-10-20_075253__MG_1013 KL2009-10-20_075500__MG_1017
Christer Cronholm och Oskar Sjöberg, A Cronholm Kommersiella AB Katarina Alm och Lena Sundin, Procivitas
KL2009-10-20_075805__MG_1025 KL2009-10-20_075910__MG_1033
Matts Nilsson, Catella; Fredrik Ljungbeck, Avensia Bertil Johansson, Sirelo; Mattias Tönnheim, Samurai PR
KL2009-10-20_080037__MG_1040 KL2009-10-20_074726__MG_0983
Åsa Lundqvist Peyron och Karin Cron Gunnarsson, Näringslivshus Skåne Nordväst Charlotte Pehrsson, Frilansjournlist, Anna Palmehag, Rapidus


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Svensk scampi i Lejonkulan

    Veckans avsnitt av podden Lejonkulan gästas av bolaget Cresponix som ska odla hållbar scampi i Sverige. Det är första gången Jan Dahlqvist bjuder in ett bolag helt utan Skånekopplingar.