fredag 24 maj 2024

inloggad som

MVA omfamnar ”Greater Copenhagen”

Idén att döpa om Öresundsregionen till ”Greater Copenhagen” har hittills mötts med avvaktan från skånska aktörer. Men den sundsövergripande klusterorganisationen Medicon Valley Alliance ställer sig positiv att börja använda begreppet i sin marknadsföring – om bara Skåne hoppar på tåget.

MVA:s chef Stig Jørgensen menar att ”Öresundsregionen” är ett alldeles för svagt varumärke globalt sett. Egentligen är det bara ”Copenhagen” som är välkänt utomlands, menar han.

stig_jörgensen− Det är nästan ett bättre varumärke än ”Denmark”. Därför är det upplagt för att få Skåne inkorporerat i Greater Copenhagen. Det signalerar volym och stor befolkning, säger Stig Jørgensen till Rapidus.

Han öppnar även för möjligheten att byta namn på Medicon Valley, dagens varumärke för life sciencebranschen på Själland och i Skåne.

− Namnet Medicon Valley säger inte heller någon om var det är. Därför borde det vara upplagt för att vi på någon tidpunkt ändrar namnet till något i stil med ”Medicon Valley in Greater Copenhagen”, säger Stig Jørgensen.

MVA:s styrelse diskuterar just nu frågan hur man inom life sciencefältet praktiskt kan understödja tanken med ”Greater Copenhagen” för att ge det tyngd ute i världen. Stig Jørgensen medger att frågan är känslig i Skåne, men han räknar med att synergieffekterna kommer överväga.

− Vi är utsatta för global konkurrens och sitter i samma båt. Här finns en situation där alla vinner om vi står samman globalt, säger han.

Hittills har 46 själländska kommuner samt Region Hovedstaden och Region Sjælland ställt sig bakom varumärket Greater Copenhagen.

Keld Broksø

Klik her for at se dansk version af artikeln

Idén att döpa om Öresundsregionen till ”Greater Copenhagen” har hittills mötts med avvaktan från skånska aktörer. Men den sundsövergripande klusterorganisationen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • De tar bank-ID ut i världen

    Skaparna av vårt svenska bank-ID vill föra ut lösningen globalt. Malmöbolaget Covr Security lanserar nu sitt ID-system i Bangkok Bank i Thailand. Men vägen dit har varit lång och bolagets omsättning är fortfarande blygsam.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Freedrum ur takt igen

    Malmöbolaget Freedrum Studios har fått en ansökan om företagsrekonstruktion godkänd i tingsrätten. Det är inte första gången bolaget är i ekonomisk knipa.