onsdag 16 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

GENMÄLE FRÅN NOTEBOOK DESIGN

Klargörande till Rapidus artikel om Notebook Design

Nyhetsbrevet Rapidus publicerade en artikel den 16 april om Notebook Designs ekonomiska utveckling. Rapidus sätt att återge sakförhållanden i bolaget kräver klarlägganden.

1. De siffror som redovisats avseende försäljningen för 2005 och 2006 har redovisats i full samklang med lagens krav på god redovisningssed och helt i enlighet med vedertagen praxis för avgivande av årsredovisning. Bokslutet har godkänts av såväl styrelsen som revisorn. Vi kan bara beklaga att Rapidus kallar Notebook Designs redovisning för bluffsiffror. Detta finner vi är djupt missvisande.

2. Rapidus hänvisar till en försäljning i USA och gör gällande att 1,6 miljoner kronor inte skulle ha redovisats i bokslutet. Uppgiften om bolagets affärsverksamhet i USA är korrekt återgiven i årsredovisningen för 2005. Dotterbolaget har redovisats enligt kapitalandelsmetoden i enlighet med FAR:s rekommendation nr 12 – Aktier och andelar. Detta framgår, med all önskvärd tydlighet, under rubriken Tilläggsupplysningar i den avlämnade årsredovisningen.

3. Rapidus blandar ihop två begrepp som i sitt sammanhang har använts fel. På frågan om bolagets resultat för 2006 klargjorde VD, Alexis Aminoff att det uppgick till minus 5,8 miljoner kronor. På frågan om omsättningen blev svaret, ca 580 000 kronor. Påståendet att dessa uppgifter presenterats på ett vilseledande sett är magstarkt, särskilt mot bakgrund av att Rapidus har tillgång till det officiella siffermaterial som bolaget har presenterat i form av årsredovisning och bokslutkommuniké.

Alexis Aminoff

VD Notebook Design

*****

RAPIDUS SVARAR:

Alexis Aminoff har i en intervju med Rapidus i början av 2006 uppgett att omsättningen för 2005 skulle landa på 7-8 miljoner. I verkligheten visade det sig att omsättningen stannade på 170.000 kronor.

I årsredovisningen för 2005 uppgav bolaget vidare att man sålt 4.080 enheter för 1,6 miljoner kronor under inledningen av 2006. Men denna försäljning återfinns inte i bokslutskommunikén för 2006, där omsättningen stannar på 575.000 kronor.

Under en intervju med Rapidus i måndags hävdade Alexis Aminoff dock först att omsättningen för 2006 hamnade på 5,8 miljoner och höll fast vid det när frågan upprepades en extra gång. Först när han konfronterades med den uppgift Rapidus då hade om omsättningen för de första nio månaderna – 530.000 kronor – ändrade han sin version till 580.000 kronor för helåret.

Thomas Frostberg

Utgivare och chefredaktör

Rapidus

Klargörande till Rapidus artikel om Notebook Design Nyhetsbrevet Rapidus publicerade en artikel den 16 april om Notebook Designs ekonomiska utveckling. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.