Ustwo är fokuserat på digital produktutveckling åt kunder som Google, Spotify, BMW och japanska spelförlaget Dena. Utöver Malmö har Ustwo sedan tidigare kontor i London och New York. I Sydney är det framförallt finansindustrin som lockar, uppger Marcus Woxneryd, vd för det svenska dotterbolaget och delägare i koncernen.
− Vi har jobbat med ett par kunder i den sektorn och kommer initialt fokusera på mobila banktjänster, exempelvis appar för att kolla saldot eller ta foto av räkningar för att kunna betala dem. Sydney är sjukt intressant just nu, Australien har knappt haft någon lågkonjunktur på 20 år så ekonomin går bra, säger han till Rapidus.
Totalt sysselsätter Ustwo i dag 200 anställda. I Malmö har personalstyrkan det senaste året växt med ett 20-tal personer till 65 anställda. Marcus Woxneryd räknar med ytterligare 15 rekryteringar nästa år och en omsättning för 2014 på över 50 miljoner kronor i det svenska dotterbolaget. Som jämförelse omsatte Ustwos svenska gren 41 miljoner kronor under det förlängda räkenskapsåret augusti 2012-december 2013.
För något år sedan stod beställningsprojekt för nästan hela omsättningen, men bland annat efter framgångar med mobilspelet Monument Valley, utvecklat av Ustwos Londonstudio, står egenutvecklade produkter numera för närmare 30 procent av intäkterna, uppger Marcus Woxneryd.
Även i Malmö satsar Ustwo allt mer på egna projekt, såväl baserade på egna uppslag som på idéer från entreprenörer som knackar på – där Ustwo står för digital produktutveckling mot ägarandelar eller del av framtida vinster. Bland de senaste projekten finns Twiik, ett webb- och mobilbaserat program för hälsocoachning grundat av bland andra Media Evolutions tidigare vd Christer Månsson och investmentbolaget AB Axel Granlunds vd Jonas Edelswärd. Ustwo är också i färd med att lansera egenutvecklad mjukvara för sociala spellistor, där de som lyssnar kan rösta fram låtar i en kö med hjälp av en app.
− Vi märkte att vi behövde ett mer demokratiskt sätt att välja musik på kontoret. Tjänsten fick snabbt ett eget liv och har använts dagligen de senaste två åren i studion, säger Marcus Woxneryd.
Utöver Marcus Woxneryd ägs Ustwo av fyra personer, varav två är grundarna och en är vd för det amerikanska dotterbolaget.