Exsto i Lund, som för snart ett år sedan lämnade studentinkubatorn VentureLab, släpper en ny produkt inom kort. Företaget har tagit fram en webbaserad bokningslösning för mindre och medelstora företag som säljer resor eller hotellpaket, men som inte vill investera stora pengar för att sköta bokningar via Internet.
— Vår produkt Exsto WebTravelAgent är en lösning med de viktigaste funktionerna. Många bolag tvingas i dag betala för en rad funktioner som man aldrig använder, vilket kostar mycket pengar. Redan nu har vi en kund som använder vår lösning och ett antal potentiella kunder på gång, säger VD Pierre Palm.
Exsto säljer sedan tidigare produkten BarView som används för att underlätta presentationer med exempelvis PowerPoint och styrs med hjälp av Bluetooth. Med ett datorprogram och en streckkodsläsare kan den som håller presentationen enkelt hoppa över vissa bilder eller gå tillbaka i presentationen utan att bläddra förbi varje enskild bild.
I januari i år inleddes en marknadsföringssatsning på snabbtågen Arlanda Express. Men utfallet blev inte det förväntade.
— Av olika anledningar gav den satsningen inte vad vi hoppats på. Dessutom har vi haft problem med ett antal säljare, som nu fått lämna Exsto. Därför ska vi inom kort anställa ett antal personer som ska se till att produkterna når ut. Vi ska förutom vårt kontor i Lund även ha täckning i Göteborg och Stockholm, säger Pierre Palm.