Malmöföretaget ZetaDisplay, som säljer ett reklamkoncept med bildskärmar till bland annat dagligvaruhandeln, ska under september ta in 13,8 miljoner kronor i en nyemission. Erbjudandet vänder sig till privatpersoner och emissionen är den tredje i bolagets knappt tvååriga historia. Bakom ZetaDispaly står grundarna till den börsnoterade bildskärmstillverkaren MultiQ i Malmö.
Idag har ZetaDisplay omkring 170 aktieägare, främst privatpersoner. Spridningen har uppstått efter en emission på 5,5 miljoner kronor i april 2003 och en emission på 5 miljoner i januari i år. Båda emissionerna övertecknades.
Kapitaltillskottet ska användas till att öka produktionen när bolaget nu på allvar dragit igång sin försäljning. Under det senaste året har bolaget uteslutande genomfört olika pilotprojekt för att testa möjligheterna med skärmarna i olika butiker. Dessutom vill ZetaDisplay stärka trovärdigheten inför sina kunder genom att visa upp en stabil ekonomisk grund, enligt företagets VD Mats Johansson. Idag har bolaget 5,5 miljoner kronor i kassan.
Bolaget har skrivit avtal med flera butikskedjor som ska börja använda ZetaDisplays skärmar under hösten. Vilka det rör sig om är dock fortfarande hemligt. Produktionslyftet innebär också att dagens personalstyrka på fem personer behöver växa. Vid årsskiftet förväntas antalet anställda ha fördubblats.
ZetaDisplays platta bildskärmar monteras på flyttbara ställningar, som kan placeras på olika platser i butikerna. Vilken reklam som ska visas programmeras centralt och överförs till skärmarna med hjälp av trådlös teknik.