Trots kristider i branschen fortsätter kommunikationsbyrån W i Malmö att visa vinst. Det senaste räkenskapsåret (juli 02-juni 03) gav ett överskott på nära två miljoner svenska kronor, utifrån en omsättning på 8,5 miljoner. Förklaringen är ett sunt affärsperspektiv, enligt Lisa Henningsson, partner och kreativ chef på byrån.
— Det är lätt att hamna i fällan under högkonjunktur. Man anställer för att ha all kompetens i huset. Vår affärsidé är istället att ha den strategiska kompetensen internt och sedan köpa in specialistkompetens när det gäller specifika produktioner. Då är det lättare att få lönsamhet i projekten, både för oss och kunderna, säger Lisa Henningsson.
Även W har dock drabbats av konjunkturnedgången. Året före låg omsättningen nära en miljon högre. Även resultatet var bättre.
W har sju anställda. Efter årsskiftet planerar bolaget att flytta till större lokaler för att på sikt kunna anställa fler. Trots sin litenhet har byrån en rad internationella kunder, bland annat AstraZeneca, Hilti, Å&R Carton och Tetra Pak. Lokalt finns kunder som Malmö stad och Munkeby Systems.
Byrån startades för fem år sedan av Ingemar Wittström, tidigare medgrundare av bland annat Navigator Advertising och Holst & Co. Dessutom har han internationell erfarenhet från uppbyggnaden av byråkedjan Market Point i Östeuropa.