Det privatägda Malmöföretaget Saturnus växer inom affärsområdet alkoholprodukter. I år väntas det utgöra närmare 20 procent av bolagets omsättning på 65 miljoner svenska kronor, jämfört med 15 procent förra året.
I mitten av 90-talet fick Saturnus rätt att tillverka spritdrycker. Exporten är än så länge blygsam och bolaget är därför beroende av den svenska marknaden, men det har varit en långdragen process att komma in i Systembolagets sortiment.
— Det är otroligt svårt att få in våra produkter i Systembolagets sortiment och det är ett stort risktagande varje gång. Ändå har vi varit ganska framgångsrika. Vår Skärgårdssnaps ligger på 10-i-topp bland kryddat brännvin och vi säljer drygt en miljon flaskor, säger Edward Liepe, VD och ägare.
Strategin har varit att gå vid sidan av storsäljare som vodka och gin på helflaskor, till exempel genom att sälja snaps på småflaskor. Under hösten lanseras en ny serie under namnet Svenska smaker i samarbete med stjärnkockar som valt sin egen kryddning, däribland Rikard Nilsson, Mathias Dahlgren och kocklandslagets ledare Gert Klötzke. Till jul släpper Saturnus också en ny serie julsnapsar.
Glögg är en annan viktig produkt. Saturnus säljer nära 1,4 miljoner flaskor årligen, med den osäkerhet det innebär då nästan all försäljning sker under årets sista månad.
Saturnus är historiskt mest känt för sina essenser till smaksättning av sprit, men sedan ett par år tillbaka genomgår bolaget en strategisk förändring. För att locka yngre kunder ersätts essenserna stegvis med drinkmixar. I samarbete med Espresso House satsar man också på smaksatt kaffe, där bolagets coffee syrups numera marknadsförs under Espresso House logotyp. Under hösten lanseras smaktillsatserna även i småflaskor.
Inom affärsområdet Industri säljer Saturnus smaktillsatser för bland annat godis och läsk och äger också läskvarumärkena Trocadero och Cuba Cola.