onsdag 18 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Det krävs mer än bra siffror för att sälja Öresund som IT-centrum

Kort sagt: IT-branschen i Öresundsregionen håller ställningarna mot Stockholm, fick vi veta i veckan. Det är en bra grund, men räcker inte om ingen känner till saken. Nu är det dags att ta nästa steg och på allvar börja marknadsföra den kompetens som finns i regionen.

Av Thomas Frostberg

För tredje året i rad har forskare vid Roskilde Universitetscenter slagit fast att Öresundsregionen har några tusen fler personer sysselsatta i IT-näringen än man har i Stockholm.

Ändå händer inget. IT-krisen har inte förändrat det faktum att Stockholm betraktas som Nordens IT-centrum. Öresund har på IT-området misslyckats med att nå samma framgångar som Medicon Valley-konceptet har haft.

De företagsledare jag talat med i Stockholm om Öresundsstatistiken förhåller sig till siffrorna på ett av två möjliga sätt:

a) De känner inte till uppgifterna och tror att man ljuger (eftersom det handlar om statistik och allting som bekant går att bevisa med statistik).

b) De har hört talas om uppgifterna, men tror att siffrorna ljuger (eftersom beställaren av rapporten är en intresseorganisation för IT-branschen i Öresundsregionen).

I viss mån har de faktiskt rätt. Det må finnas fler IT-anställda i Öresundsregionen, men eftersom det också lever fler personer här totalt, så är koncentrationen av IT-anställda högre i Stockholm.

Oavsett hur man räknar finns det tillräckligt mycket intressant att visa upp från Själland och Skåne. Det gäller bara att nå ut med det och där har mycket arbete lagts ner, utan att det resulterat i särskilt stora framgångar.

Det skulle ta för mycket tid och plats att skissa upp en marknadsföringsplan här. Dessutom finns det andra som har bättre betalt för att göra just det. Låt oss bara ge ett par viktiga exempel där inte ens de enklaste möjligheterna att marknadsföra Öresundsregionen har utnyttjas fullt ut.

* Mässor. Det går att lägga hur mycket pengar som helst på deltagande i mässor, utan att det innebär en given succé. Men frågan är om Öresund ens har gjort ett ärligt försök?

Rapidus har tidigare klagat på Öresundsregionens dåliga synlighet vid allt från Comdexmässan i Göteborg till Cebit i Hannover. Problemet består och exponeringen på den europeiska IST-konferensen i Köpenhamn i höstas var närmast ett undantag. Medan Danmark alltid ordnar en gemensam monter med stark profilering av sina innovationsföretag är Skåne och Öresund utspritt och osynligt. På Comdexmässan för ett par veckor sedan stod till exempel Øresund IT (Copenhagen Capacity, Region Skåne och Øresund IT Academy) längst bort från huvudingången med en minst sagt diskret monter som ofta var obemannad.

Det handlar inte om att satsa mer pengar på mässor, utan om att samla resurserna – det vill säga de företag och organisationer som redan finns på plats – och gemensamt marknadsföra Öresundskopplingen. Varför går det att göra på en fastighetsmässa i Cannes, men inte på världens största IT-mässa i Hannover?

* Opinionsbildare. Det låter självklart när vi säger att etablerade opinionsbildare kan spela en viktig roll, men faktum är att potentialen i många tunga röster aldrig utnyttjas. Det saknas ofta baskunskap bland företagsledare för att kunna tala om regionens fördelar, eftersom de har fullt upp med sin egen firma.

Ett illavarslande exempel är planerna på ESS-anläggningen i Lund, som främst drivits på av lokala intressen och forskarvärlden – trots att det är en jättesatsning som både näringslivet och regeringarna i Sverige och Danmark borde ha ställt sig bakom på ett tidigt plan.

Allvarligt är också att skånska riksdagsledamöter nästan aldrig driver Öresundsfrågor i Stockholm, utan främst engagerar sig i sina sakfrågor på riksplanet. Jämför det med hur den norrländska lobbyn fungerar i rikspolitiken. Kanske är det återigen brist på kunskap och information som gör skillnaden?

Till sist: För att det ska finnas någon Öresundsregion att tala om krävs att kontakterna över sundet ökar. Kunskapsbarriären är fortfarande avskräckande hög och det som krävs i denna tekniska tidsålder är möten, möten, möten. Därför var det intressant att Øresund IT Academy lyckades samla ett par hundra personer till Human Tech-konferens i Axelborg i veckan.

Kort sagt: IT-branschen i Öresundsregionen håller ställningarna mot Stockholm, fick vi veta i veckan. Det är en bra grund, men […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Enorama tvingas fylla på kassa igen

    First North-bolaget Enorama Pharmas kassa sinar ännu en gång. Nyemissionen tidigare i år blev inte fulltecknad och för andra gången på kort tid tvingas bolaget fylla på. Så mycket får bolaget in den här gången och så ska pengarna användas.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.