fredag 29 november 2024

inloggad som

Spelföretagens potential dåligt utnyttjad i skånskt TIME-kluster

Kort sagt: TV- och datorspelsindustrin pekas i en färsk rapport ut som ett av fem nyckelområden för att göra Malmö och Skåne till ett TIME-kluster (telekom, IT, media och upplevelseindustrin). Det är enkelt att hitta spännande korsbefruktningar mellan spelproducenter och regionens telekom- och IT-företag.

Men för att det ska bli verklighet krävs att spelbolagen mognar som företag och börjar se sig själva som en del av det innovativa näringslivet.

Av Thomas Frostberg

Spelbolagen tillhör de mest anonyma IT-företagen i Malmö, med några undantag som Massive Entertainment, inofficiellt noterat fram tills det nyligen köptes upp av mediejätten Vivendi Universal. Picofun och Aspiro är andra kända namn, inriktade på mobil underhållning.

Att MTG-koncernen bedriver spelproduktion från Engelbrektsgatan eller att Deathrow, som gått direkt in på de internationella speltopplistorna, är utvecklat av ett Malmöföretag vid namn SouthEnd Interactive (läs mer i måndagens nyhetsbrev!) är det däremot få som vet.

Spelutveckling är kort sagt en av Malmös dolda talanger, som stadens nya innovationsdirektör Eva Engquist just nu försöker pricka in på näringslivskartan.

Spelutvecklingen i Norden drivs med knappa resurser, jämfört med internationella förhållanden, och utvecklarna är dessutom beroende av ett fåtal spelförlag för att nå ut på hemmamarknaden. När dörren till riskkapitalmarknaden stängts är man mer beroende än tidigare av förlagens förskottsbetalningar, som ska bekosta utvecklingen.

Därför borde det vara viktigt att visa vilken kompetens som finns i regionen för att göra det lättare att dra till sig kapital och kompetent folk. Exempel finns på spelföretag som är värda större uppmärksamhet, förutom de redan nämnda bland andra Unwiredfactory i Köpenhamn, Federation X och Redikod i Malmö samt Atod i Helsingborg. Även om spelbranschen är liten i antal anställda räknat, finns det många intressanta kopplingar till telekom- och IT-företagen i grannskapet. Samma sak gäller kontakten med reklambyråer och andra som arbetar med promotioninriktade spel.

Men flera av de spelbolag som Rapidus talat med inför denna snabbanalys tycks inte se sig själva som representanter för spelbranschen, utan vill helst bara fokusera på sina produkter – spelen. Ett gäng spelnördar, ursäkta uttrycket, har dragit igång ett utvecklingsprojekt tillsammans, men är inte intresserade av andra uppdrag utifrån. Framgångarna mäts i form av recensioner i de rätta spelmagasinen och de viktiga chattarna.

Reklamfinansierade spel är liksom inte samma utmaning att jobba med.

Och tron på att spel i mobiltelefoner någonsin ska bli en hit är väldigt liten. Samtidigt har spel- och mobilbranscherna olika uppfattning om vem som ska bära utvecklingsrisken, det vill säga kostnaderna för att ta fram ett nytt mobilt spel.

Det finns givetvis skillnader mellan spelbolagen. De som enbart jobbar med egna spelidéer är inte lika intresserade som till exempel Modern Games och Upside Studios, som redan i dag gör produktioner på uppdrag.

Fortfarande är det långt kvar innan den fulla potentialen i ett eventuellt TIME-kluster kan utnyttjas.

Första steget är att spelbolagen måste VILJA bli mer synliga, om de ska fylla en roll i Malmös innovativa näringsliv.

Kort sagt: TV- och datorspelsindustrin pekas i en färsk rapport ut som ett av fem nyckelområden för att göra Malmö […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lindab kapar 180 tjänster

    Den svaga byggkonjunkturen ställer till det för Lindab. Ventilationsbolaget drar i handbromsen för att stärka lönsamheten och anpassa de fasta kostnaderna. Det innebär att 180 heltidstjänster ryker.

  • … men Klara Bo planerar storaffär

    Det skånska fastighetsbolaget Klara Bo planerar att köpa bostäder i Helsingborg för drygt 800 miljoner kronor. Därför är det dags för en nyemission på nästan halva beloppet. Klara Bo:s vd Andreas Morfiadakis förklarar varför de nu vågar vara offensiva.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    ,
    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Beamonics prisas för gasanalys

    Lundabolaget Beamonics, som deltagit i vår podd Lejonkulan, kammar hem pris på branschgala i Göteborg för att snabbt lyckats gå från forskning till kommersialisering.