Det börsnoterade amerikanska call center-företaget Sitel öppnar i dag kontor i Köpenhamn. Från start kommer bolaget att ha 15 personer i nya lokaler vid Kongens Nytorv, men inom ett år räknar man med att växa till 120 personer, uppger Håkan Svanberg, VD för Sitel Nordic.
Bakgrunden till etableringen är ett avtal med Bosch-koncernen. Sitel ska driva Bosch kundtjänst riktad mot återförsäljare i Norden. Uppdraget, som är ett pilotprojekt, är tänkt att utvidgas till fler länder inom kort.
Dessutom finns avtal med ytterligare en global kund som ska använda Sitels personal i Köpenhamn. Platschef för det nya kontoret blir Gabrielle Peteri med tio års bakgrund i koncernen.
Sitel Nordic har 350 anställda i Sverige och totalt har koncernen 24.000 personer i 19 länder. Danmark blir det tjugonde. Förutom call center-tjänster säljer Sitel också Internetbaserade kundtjänstlösningar och telemarketingtjänster.