Skåne och framför allt Malmö har chans att bli ett centrum för TIME-industrin, men bör prioritera fem nischer som pekas ut i en ny rapport. Ett första steg är bildandet av föreningen M-Town, som redan fått flera tunga namn i sitt advisory board.
TIME står för telekom-, IT-, media- och upplevelseindustrin. Bakom utredningen, som gjorts på uppdrag av Malmö stad, Region Skåne och Øresund IT Academy, står Fredrik Svedberg, Christer Månsson, Jörgen Adolfsson och Håkan Dennersten – samtliga med omfattande erfarenhet från telekom- och IT-företag som Europolitan, Aspiro och Netch.
De fem områden som utredningen lyfter fram som särskilt intressanta är data/TV-spel, film, musik, turism och delar av förläggar-/publicistbranschen. Malmö och Skåne bör arbeta fram mötesplatser för dessa aktörer och öka utbytet med högskolor och universitet genom uppdragsforskning. Genom styrning av offentliga bidrag och upphandlingar kan TIME-sektorn gynnas ytterligare, föreslår de fyra utredarna.
För att underlätta de första stegen har man bildat föreningen M-Town och värvar nu medlemmar. Till föreningen har knutits en grupp rådgivare med Carina Brorman, chef för SVT Syd, Mattias Hansson, vice VD på produktionsbolaget Jarowskij och tidigare redaktionschef på Sveriges Radio P3, Reinhold Lennebo, VD för Egmont Sverige, Fredrik Rundqvist, VD för Playground Music, Mikael Karlsson, grundare av Axis Communications och Eva Engquist, innovationsdirektör i Malmö stad.
— Malmö har varit för tråkigt för länge, det har varit för lite grogrund för innovationsprojekt. Nu är något på väg att hända, säger Mattias Hansson som räknar med att flytta tillbaka till Skåne inom ett par år.