Sony Ericsson har i tysthet seglat upp som en av e-learningföretaget Luvits viktigaste kunder. Telekomjätten finns med i kundlistan i senaste delårsrapporten, men affären har inte kommunicerats på något annat sätt.
Luvits e-learningplattform används globalt för att utbilda supportpersonal och reparatörer vid Customer Care Centers och Repair Centers hos Sony Ericssons partners. Omkring 2.000 personer använder utbildningsformen i dag och antalet väntas öka.
Enligt Göran Holm och Alison Francis, som ansvarar för utbildningsinsatserna inom Sony Ericsson Customer Services, har utbildningsformen redan sparat tid och pengar för bolaget samtidigt som fler personer får del av utbildningsmaterialet.
Tidigare spreds informationen i många steg från toppen av organisationen ner till personalen på golvet. Nu kan alla få närbilder och videoklipp som presenterar och förklarar nya telefonmodeller.
Samtidigt är det viktigt att inte glömma bort pedagogiken, bara för att det handlar om e-learning, understryker Alison Francis. Under utbildningen kan deltagarna också ge feedback på varje moment direkt via systemet.
Luvit har huvudkontor i Lund och är noterat på Stockholmsbörsens lista Nya Marknaden. Största ägare är Volito, Lunds universitet och TeknoSeed.