På torsdag väntas styrelsen för Region Skåne ta det första formella beslutet om en ny marknadsföringsorganisation för Skåne. Det nya aktiebolaget, som fått arbetsnamnet Skåne AB, ska omfatta nuvarande verksamhet i både Skånes Turistråd och Region Skånes investeringsfrämjande enhet. Samordningen av turism och näringslivsfrågor lyfts fram som en styrka när Skåne ska matcha Köpenhamns mer resursstarka organisationer i internationella sammanhang.
Finansieringen om 40 miljoner per år under perioden 2003-2007 ska i huvudsak bekostas av Region Skåne med 34 miljoner. Skånes kommuner bidrar med sex miljoner, motsvarande deras nuvarande finansiering av Turistrådets verksamhet.
En arbetsgrupp under ledning av regionstyrelsens vice ordförande Henrik Hammar ska snarast dra igång letandet efter en direktör till det nya bolaget. Tidigare har det talats om att valet står mellan cheferna för de nuvarande verksamheterna, Lars Gren och Ulf Åberg, men nu sker en mer omfattande sökprocess. Enligt Rapidus källor finns vissa önskemål om att hitta en ny, extern kandidat till jobbet.
En styrelse ska också tillsättas, inledningsvis med politiska representanter. Efter valet ska styrelsen utökas med representanter från näringslivet och den akademiska världen.