Arom Pak International i Lund har slutit samarbetsavtal med det tysk-amerikanska företaget Dr. Marcus, en av Europas ledande tillverkare av färgextrakt för livsmedel. För Arom Pak är avtalet värt 25-30 miljoner svenska kronor på årsbasis, enligt företagets VD och grundare Johan Sjöholm.
Johan Sjöholm har en bakgrund som forsknings- och utvecklingschef på Tetra Pak i Lund. 1996 grundade han Arom Pak tillsammans med två ingenjörer från Tetra Pak. De utvecklade ett nytt system för att tillföra olika extrakt, additivs, till livsmedel, till exempel färgämnen, vitaminer eller bakterier. Traditionellt har tillsatserna tillförts produkten tidigt i processen vilket bland annat inneburit överdosering och kvalitativ försämring då extrakten funnits med då produkten värmts. Med Arom Paks teknik tillförs de just före förpackningssteget. Kvaliteten säkras, effektiviteten ökar och överdosering utesluts. Arom Pak tillhandahåller också doseringsförpackningarna.
Samarbetsavtalet med Dr. Marcus är en stor framgång och innebär enligt Johan Sjöholm också att Arom Paks metoder marknadsförs internationellt av Dr. Marcus. Arom Pak förhandlar även om samarbetsavtal med japanska Ajinomoto, Roche, DSM och DMV International, alla stora leverantörer av ingredienser till livsmedelsindustrin.
Johan Sjöholm är majoritetsägare i Arom Pak International. Den andre ägaren är Per Olof Erlandsson. Antalet anställda är 60 och omsättningen 85 miljoner svenska kronor. Om fem år beräknas omsättningen ha ökat till 250 miljoner kronor. Företaget har gått med vinst sedan starten. Största kunder är Unilever och Arla Foods.
Arom Pak äger också Lundaföretagen Food Tech och till 67 procent Bioett.