En ny, alternativ beräkning visar att om brotaxorna halveras kommer integrationen att öka med 15 procent under de kommande två åren. Uppgifterna kommer från en undersökning som Øresund Industri- & Handelskammare beställt från konsultföretaget Copenhagen Economics.
Resultatet kommer ett par månader innan Øresund Industri- & Handelskammare offentliggör sitt årliga Öresundsindex över integrationen. Indexet hade premiär förra året och då hamnade integrationen på 53 på en skala upp till 100. Bland det som studeras är arbetsmarknaden, trafik och transporter samt handel och samarbete över sundet. Talet 53 ska förstås som att det är 30 mil längre över Öresund än vad det är i verkligheten.
Skulle brotaxorna däremot halveras jämfört med nivån under 2001 skulle det, enligt den nya beräkningen, ge ett integrationstal på 61, givet att alla övriga faktorer är oförändrade. Omräknat i avstånd betyder det att sträckan fortfarande är 25 mil längre än i verkligheten.
— I första läget låter 15 procents ökad integration inte så mycket, med mindre än att man är ekonom och kan se vad det verkligen betyder. Brotaxorna ska sänkas eftersom det skulle ge integrationen en kick-start. På längre sikt skulle det betyda ännu högre integration, eftersom de dynamiska effekter som följer på prissänkningen, till exempel politiska ändringar, inte har tagits med i beräkningen, säger Ole Schmidt hos Det Danske Handelskammer.
Nya beräkningar är igång för årets Öresundsindex som beräknas offentliggöras i maj.
— Indexet kommer att visa på en liten förbättring i integrationen jämfört med förra året, som en följd av de små prissänkningar på bron som genomförts nu under våren, förutspår Ole Schmidt.