onsdag 21 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nytt PR-bolag för Skåne klubbas nästa vecka

Ett nytt marknadsföringsbolag som ersätter Skånes Turistråd och den investeringsfrämjande delen av Region Skånes näringslivsenhet. Så ser planerna ut enligt ett förslag som tagits fram av Styrgruppen för marknadsföring av Skåne med Carl Sonesson från Region Skåne och Ilmar Reepalu från Malmö stad i spetsen.

Beslutet väntas tas i styrgruppen på måndag nästa vecka, efter en tids övertalning av några skånska kommuner som varit rädda för att hamna i bakvattnet och dessutom har ifrågasatt om turistrådet och näringslivsenheten kan samarbeta.

Tanken är att samla marknadsföringskraften i ett aktiebolag med en årlig budget på 40 miljoner svenska kronor. Ett av många syften är att stärka Skånes ställning gentemot Köpenhamns olika PR-organ.

— Ett turistbolag och ett investeringsbolag är den traditionella vägen. Vår idé är att ha en helhetssyn kring marknadsföring, säger turistdirektör Lars Gren som varit med och utarbetat förslaget.

Senast vid årsskiftet ska det nya marknadsföringsbolaget vara igång, men det återstår att besluta var det ska ligga – i Lund där turistrådet nyligen flyttat in i Framfabs gamla lokaler eller i Malmö där näringslivsenheten sitter? Och vem ska bli VD för det cirka 15 personer starka bolaget: Lars Gren från turistrådet eller Ulf Åberg från näringslivsenheten? Enligt Rapidus källor är det inte aktuellt att rekrytera en ny VD.

Skånes Turistråd ägs av Skånes kommuner och Region Skåne och det krävs enhällighet för att upplösa organisationen. Region Skåne kommer ta en stor del av kostnaderna för det nya bolaget, men tanken är även att få med det privata näringslivet som finansiärer.

Ett nytt marknadsföringsbolag som ersätter Skånes Turistråd och den investeringsfrämjande delen av Region Skånes näringslivsenhet. Så ser planerna ut enligt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Spotlight lanserar finlista

    Den som följer utvecklingen bland noterade småbolag vet att kvaliteten varierar kraftigt. Detta har även småbolagsbörsen Spotlight Market noterat och lanserar nu listan Spotlight Value, endast för bolag som är lönsamma. Rapidus vet vilka bolag som platsar.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • … och några tröstande ord till life science

    Life science-sektorn går dåligt på börsen. Men det finns pengar att hämta, det säger Max Odlander från venture capital-firman Health Cap under ett event på The Loop under onsdagen.