onsdag 27 november 2024

inloggad som

Nytt sponsringstänkande att vänta efter danska handbollslyftet

Kort sagt: Nätverkande tillväxtföretag kommer att öka sina insatser beträffande exponering och relationsbyggande. Det danska EM-bronset i handboll stärker handbollens image som en TV-mässig framtidssport för framtidsföretag.

Av Jan Wifstrand

Dansk Håndbold Forbund söker ny sponsorchef.

Vad har det med Öresundsregionens tillväxtföretag att göra??

Ja, litet mera än du spontant tror.

TDC, e-Boks, Ernst & Young, Ericsson, Axis Communications, C Pen, Probi och Strålfors är några av de företag som har handbollen gemensamt, antingen i Danmark eller i Skåne. De sponsrar handboll, eller vill i alla fall synas i handbollens sällskap. Alla är de starkt framtidsinriktade företag med fokus på innovation eller innovativa kunder, alla är de expansiva i regionen.

Visst, det var Sverige som vann EM och då borde väl det betyda mest kommersiellt?

Det är nog faktiskt inte fallet. Medan Sverige legat i absoluta världstoppen i över tio år och har en rasande bra medaljstatistik är det Danmarks återkomst bland de stora som är den verkliga händelsen kommersiellt sett. Det torde vara rena exponeringsklippet för före detta TeleDanmark, numera TDC, som är huvudsponsor för den danska herrligan.

Och det spiller säkerligen över på danska damlandslagets huvudsponsor e-Boks, ett bolag till lika delar ägt av Kommunedata och DMdata. Så här motiverar e-Boks själv sin satsning, ordagrant citerat: ”Kvindelandsholdet i håndbold er et af de sponsorater, der appellerer bredest muligt i forhold til den danske befolkning.”

När Klaus Bruun Jørgensen från GOG/Gudme på södra Fyn drar iväg sina underhandsskott eller Joachim Boldsen från nordtyska Flensburg-Handewitt vräker sig igenom motståndarförsvaret, båda med stor framgång, betyder det ett häftigt uppsving för handbollens status. Båda spelarna har sitt ursprung på Själland, båda har karaktärer av förebilder för unga, på olika sätt. Redan före EM kunde dansk handboll notera det största intresset någonsin för handbollsskolor för de allra minsta barnen. Det blir såklart mycket starkare nu.

Men det är provinsen som dominerar den danska nationella handbollen idag, Köpenhamnsklubbarna har haft det motigt och heller inte i någon nämnvärd grad attraherat kapital från nya tillväxtföretag. Det är här den viktiga förändringen troligen kommer. Ytterligare ett argument för detta är att det finns ganska färska undersökningsrön i Danmark som visar att handbollens sponsorer stärkt sig TV-exponeringsmässigt jämfört med fotbollens.

Medelåldern i det danska bronsvinnande herrlaget är 26 år. Sveriges guldgubbar är 31,5 år i snitt. Det säger sig självt att ett lag med den danska strukturen har en lysande framtid. Det är helt enkelt troligt att befintliga sponsorer som detaljhandel, banker, städföretag och klädsäljare får sällskap av många fler e-Boks och liknande när nu handbollen mera uppfattas som en sport för snabba, moderna, medvetna ungdomar. Vilket i sin tur betyder att kanske framför allt IT-branschen ökar sin exponering i dessa kretsar. Ericsson eller Axis är exempel på den skånska sidan, där man länge satsat på ungdomsverksamhet i olika former.

Det får ses som ett sällsynt undantag att Rapidus sysselsätter sig med sportfunderingar, men det handlar egentligen om varumärkena och relationerna. Handbollen i Öresundsregionen är på väg att bli ett näste för nätverkande tillväxtföretag. Det danska EM-bronset ger på sikt en häftig skjuts åt detta fenomen.

Kort sagt: Nätverkande tillväxtföretag kommer att öka sina insatser beträffande exponering och relationsbyggande. Det danska EM-bronset i handboll stärker handbollens […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Han tar position för växande Malmö

    I sin nya affärsplan riktar Trianon tillbaka fokus mot tillväxt. Fastighetsbolagets vd och största ägare Olof Andersson berättar för Rapidus hur den framtida mixen i beståndet ska se ut, att Entré är en missförstådd fastighet och varför han lyssnar ”sparsamt” på Riksbanken.

  • Nytt kapital till digital tvilling

    Det Malmöbaserade mjukvarubolaget Emission Twin stänger en nyemission och Hypergenes grundare tar en operativ roll. Det här ska bolaget göra med pengarna.

  • Brakförlust i dagens rapportflod

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att trilla in. Bland dagens rapporter finns Prebona, Move by Bike, Immunovia, Prolight Diagnostics, Nattaro och Acousort.