Kort sagt: I Mellansverige framstår Medicon Valley som alltmer intressant. Trots att MVA arbetar med att samordna intressen över nationsgränser har man hunnit längre än biotek- och medicinstarka Mälarregionen. Medicon Valley är på väg att bli ett hot mot det svenska maktcentret.
Av Jan Wifstrand
MVA? Mälaren Valley Academy?
Nej, den klubben finns inte, men frågan är motiverad. Det rör på sig i det självsäkra svenska mellangärdet, där å ena sidan biotek och medicin har ett av världens starkare fästen, där å andra sidan samarbete och utbyte mellan institutioner och deras företrädare kunde fungera bättre.
Under ytan blir det allt tydligare. Medicon Valley har kanske inte fastnat så på den internationella kartan som ledningen själv påstår, men i Stockholm och Uppsala ses projektet litet motvilligt som ett föredöme. Och kanske något av ett hot?
Ingen uttrycker det öppet, artigheterna om varandra dominerar, men alla vet innerst inne att ett konkurrensförhållande råder.
För bara någon vecka sedan var en delegation från Stockholm/Uppsala på studiebesök hos Bent Christensen, adm. dir., och Per Belfrage, ordförande i Medicon Valley Academy, MVA. Inget underligt i det, men det är självklart ingen slump att organisationen MVA, med sin variant av paraplyprincip, är högintressant för näringslivschefen i Uppsala eller representanter för Business Arena Stockholm, BAS. Den sistnämnda är en organisation av Copenhagen Capacity-typ, 25 Mälardalskommuner som väljer ut några företrädare att åka och dricka cocktails på mässor världen runt.
Stockholm BioScience är ett annat projekt, som med ett par år på nacken och med en projektledare och en deltidare anställda ska samordna det framtida tänkandet mellan ryktbara institutioner som Karolinska Institutet, Kungliga tekniska högskolan och Stockholms universitet. Men notera att det heter Stockholm BioScience. Här finns ingen formell bindning med Uppsala, trots att hela området utgör en arbetsmarknad och har gemensam karaktär vad gäller life science, bioteknik med mera.
Kring Karolinska och vid Norra stationsområdet i Stockholm projekteras det stora saker för de närmsta tio-femton åren framåt. Så även i Uppsala, inom projektet Campus Uppsala. Men den samlade bilden, det gemensamma varumärket utåt finns inte. De fyra-fem företrädare Rapidus talat med har heller inte till uppgift att driva något annat än den egna stadens intressen, till skillnad från MVA, där hårt arbete läggs ned för att överbrygga en nationsgräns, för att tillsammans stå starkare.
Det är en lång och mödosam resa för varumärkesbygge det egentligen handlar om. Att få stor uppmärksamhet inte bara för enskilda företag, utan för en hel miljö som präglas av avancerad forskning och framgångsrika innovativa verksamheter, det är vad MVA håller på med. I det här avseendet ligger Stockholm/Uppsala efter. Rapidus tips är att Mälardalen tänker gå i samma riktning. Men vägen dit är ganska lång och det är tankeväckande att gränsen mellan Stockholms och Uppsalas kommuner kan vara minst lika svår att ta sig över som vallgraven Öresund.
Och visst ser det utifrån ut som om Uppsala är förloraren i spelet. Det är Stockholms namn som frontar i alla vagt samordnade initiativ.
Konklusionen är egentligen enkel, men många har inte förstått: Man kan inte marknadsföra något externt om det inte har substans och samstämd attityd internt. Här är Medicon Valley på rätt väg. IT Øresund har börjat motsvarande färd, men har en längre tur att åka.
Men Stockholm och Uppsala, de kör fortfarande runt i rondellen var för sig.