Öresundsbrokonsortiet skulle kunna spela en mer aktiv roll för integrationen i Öresundsregionen och marknadsföringen av den utåt. Förslaget kommer från Leif Pagrotsky, nordisk samarbetsminister i den svenska regeringen, samtidigt som han betonar att frågan inte har förankrats hos den danska regeringen.
— Vi har ett instrument för gemensamma angelägenheter kring bron. Jag kan tänka mig att lägga fler uppgifter på brokonsortiet, säger Leif Pagrotsky till Rapidus.
Bakgrunden till förslaget är en jämförelse med Göteborg, där resandet till Nordjylland tog fart först när Stenarederiet slutade göra reklam för färjepriserna och i stället annonserade butikspriserna på Jylland.
Idén är vågad, med tanke på att brokonsortiet har kritiserats för sin marknadsföring – och för de höga bropriserna.
— Man har varit för stela och rigida, men det börjar bli bättre med tätare taxeöversyner och man fortsätter söka sig fram. Fast trafiken är fortfarande för liten, vi har inte nått nirvananivån, säger Pagrotsky.