Det norska IT-företaget NST (Nordisk Språkteknologi) lägger sitt kommersiella centrum i Köpenhamn. Ett marknadskontor etableras denna månad i en Skanskafastighet nära Fisketorvet under ledning av den nyrekryterade marknads- och försäljningsdirektören Anders Lindskog, tidigare på Netch Technologies och Ericsson i Lund.
— NST kommer att sköta alla kommersiella relationer från Köpenhamn och kunna demonstrera all teknik här, säger Anders Lindskog.
Bolaget utvecklar IT-lösningar baserade på röstteknologi, såsom talsvarstjänster, automatisk diktering och hjälpmedel till handikappade. Det handlar om att lära datorer tolka tal och att läsa upp skriven text. Köpenhamnskontoret har i dag ett tiotal anställda och kan komma att växa till det dubbla om försäljningen går som man hoppas.
NST har sedan starten 1997 byggt en enorm databas med ord, till exempel en textdatabas på två miljarder ord för norska, danska och svenska. Databasen är enligt bolaget Nordens största och nu går man över i kommersiell fas med försäljning av IT-lösningar baserade på databasen.
I somras skrev NST partneravtal med IBM. Avtalet ger bolagen tillgång till varandras produkter och experter på språkteknologi för gemensam bearbetning av den nordiska marknaden.
Nordisk Språkteknologi har totalt omkring 80 anställda. Huvudkontoret ligger i Voss, tio mil från Bergen. Styrelseordförande är Ole Lund, även styrelseordförande för Schibsted och Statoil. Över 100 miljoner kronor har investerats i bolaget. Två ägare innehar tillsammans aktiemajoriteten: SND Invest (Statens nærings- og distriktsutviklingsfond) och Telenor Venture.
Flygbolaget Braathens beställde i somras ett testsystem från NST för information och bokning. Systemet testas just nu internt och kunderna ska i framtiden kunna ringa in och utan kontakt med en säljare tala sig till upplysningar om flygavgångar och till sist boka biljetter.
Ett annat projekt är talande textmeddelanden, en tjänst som utvecklats i samarbete med Telenor Link och VG Multimedia. Via tidningen Verdens Gangs hemsida eller ett vanligt SMS kan man skicka ett textmeddelande som läses upp för mottagaren av en dator. Det gör det möjligt att skicka SMS även till vanliga telefoner och att skicka talmeddelanden till en stor grupp mottagare samtidigt, exempelvis anställda eller kunder.
En av bolagets grundare, Arne Gilbakken, är själv blind och hjälpmedel till handikappade har därför varit en viktig grund för NST:s utvecklingsarbete. Ofta handlar hjälpmedel om smala lösningar, men marknads- och försäljningsdirektör Anders Lindskog ser möjligheter att vidareutveckla det till företagstjänster. På så vis går det att få volym i produktionen och priset kan sänkas även på hjälpmedelssidan.
Anders Lindskog var fram till i våras vice VD på Netch Technologies i Lund med ansvar för marknad och försäljning. Mellan 1997 och 2000 var han Ericsson Mobile Communications area director för Central- och Östeuropa, Mellanöstern och Afrika.
Till NST i Köpenhamn har han också rekryterat Peter Thorman, tidigare vice VD på Netch och bland annat ansvarig för etableringen i Karlskrona. Thorman har också arbetat inom Ericssonkoncernen i drygt 15 år. På NST ansvarar han för affärsområdet telekom och mobilt Internet.
Karl Schmidt har rekryterats till NST som kundsupportansvarig och kommer närmast från Precise Biometrics i Lund där han haft liknande arbetsuppgifter. Tidigare har han bland annat arbetat på Axis Communications och Siemens Nixdorf.