Trots att den första produkten fortfarande inte finns på marknaden tog Lundaföretaget Anoto i kväll hem priset som bästa marknadsförare i Malmö/Lund-regionen – förra året.
MiM-priset (tidigare Bernhardpriset) delas ut för sjunde året i rad, den här gången vid en gala i Malmö Konserthus där 400 marknadsförare och andra intresserade hade samlats.
Juryn motiverade sitt beslut att utse Anoto till Årets marknadsförare 2000 på följande sätt:
För att vara liten och okänd och ändå vilja göra det rätt från början. För att våga kasta sig in på en ny och okänd marknad. För att inse att man för att lyckas måste sätta en ny världsstandard. För att ta sig tid att formulera en tydlig vision. För att översätta visionen till en strategi som tillåter ett stegvis agerande med kontrollerad hastighet. Och för att på kort tid göra sig känd i världen och inleda samarbete med 50 världsledande företag – och få ytterligare 750 företag att knacka på dörren.
Hedersomnämnanden gick till Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik i Lund för framsyntheten och förmågan att växa med hjälp av ny teknik och MAI för genomförandet av Broloppet.
Priset för bästa skånska radioreklam och ljudlogotype gick till RadioReklamByrån På Riktigt i Malmö respektive Andy Lundgren, Ljudateljén i Malmö.