Börsnoterade C Technologies dotterbolag WeSpot har tagit hem sitt första kommersiella kontrakt – en affär i mångmiljonklassen.
Amerikanska Overhead Door Corporation köper WeSpots lösning för intelligenta dörröppnare. Avtalet innebär garanterade försäljningsvolymer för WeSpot och löper på flera år, uppger VD Lars Holmqvist för Rapidus.
— Enligt våra förhoppningar ligger siffrorna lågt räknat på 50 miljoner kronor. Högt räknat kan det bli flera hundra miljoner på några års sikt. Och de första pengarna kommer redan inom några veckor, säger Lars Holmqvist.
WeSpots system Smart Door Opener undviker onödiga dörröppningar genom att kameran kan skilja på personer som närmar sig för att gå in och de som bara passerar förbi. Dörröppnaren ska också minska risken för att personer hamnar i kläm och det går att få fram statistik över antalet in- och utpasseringar.
Avtalet gäller försäljning på den nordamerikanska marknaden där Overhead Door Corporation levererar automatiska portar, dörrar, fönster och persienner till kommersiella fastigheter. Företaget ingår i den japanska koncernen Sanwa Shutter Corporation som säljer på världsmarknaden och Lars Holmqvist ser därför ytterligare potential i samarbetet med Overhead Door på sikt.