Malmöföretaget Brimstone blir i veckan klar med den första versionen av mjukvaran Brimstone Intel Center. Lansering sker under september. Nu söker bolaget 5-10 miljoner svenska kronor till marknadsföring och expansion.
Användningsområdet för Intel Center är business intelligence, vilket bland annat omfattar konkurrensbevakning och omvärldsanalys.
I programmet, som är utformat efter Microsoftstandard, kan användaren lagra uppgifter om företag, organisationer, personer och produkter. Programmet fokuserar på analys, exempelvis jämförelser mellan olika produkter och företag. Insamling av fakta sker fortfarande manuellt, men uppgifter kan hämtas in automatiskt från exempelvis mail och adressboken i Outlook.
En särskild funktion illustrerar relationerna mellan de personer och företag som registrerats i Intel Center. Programmet pekar ut starka och svaga vägar till nya affärskontakter.
Första versionen av Intel Center kommer att kosta omkring 2.000 kronor. En betaversion har legat ute på Internet under sommaren och laddats ner av ett hundratal användare. Version två planeras till februari.