Malmöföretaget Convitus & Partner tar upp kampen med Jonas Birgerssons Trygghetsbolaget om bredbandsbaserade trygg- och säkerhetstjänster.
Nu ska Convitus ta in sex miljoner svenska kronor för att finansiera uppbyggnaden av en marknadsförings- och försäljningsorganisation. Emissionen genomförs med hjälp av nybildade Ellenbogen Kapital AB och riktas till företagsledare i regionen. Teckningskursen ger Convitus en värdering på drygt 30 miljoner.
Företaget, som grundades i augusti förra året, har utvecklat en kommunikationsplattform som förmedlar larmsignaler via Internet. Tekniken kan också användas för andra tjänster i så kallade intelligenta hem. Signalförmedlingen sköts av programvaran Econ som grundarna har utvecklat i industriell miljö under de senaste åtta åren.
Affärsmodellen bygger på agenter och samarbete med bland annat larm- och bredbandsoperatörer för att hålla nere försäljningskostnaderna. Installationerna utförs av elinstallatörer. Hittills har man ett tiotal agenter, men inga färdiga kontrakt eller installationer. Däremot flera offertförfrågningar och intresseanmälningar från både privata och kommunala bostadsföretag i regionen.
Konkurrensen från Trygghetsbolaget oroar inte Convitus VD Ulf Lyddby, trots att Trygghetsbolaget redan är i gång med skarpa installationer och har flera viktiga samarbetsavtal på plats. Dessutom ligger Trygghetsbolaget avsevärt lägre i pris – 2.000 kronor mot Convitus nära 9.000 kronor för installation av hårdvaran i en lägenhet och 100 kronor i månadsavgift för tre trygghetstjänster mot 245 kronor hos Convitus.
— Marknaden finns där och om vi bara kan ta en promille av den så kan vi tjäna pengar, säger Ulf Lyddby.