måndag 25 november 2024

inloggad som

…och får första ordern på apparat för bildanalys av blodkroppar

Universitetssjukhuset MAS i Malmö är först ut med att köpa CellaVisions instrument DiffMaster för automatisk bildanalys av blodkroppar.

Samtidigt pågår förhandlingar med flera andra sjukhus, uppger CellaVisions VD Yvonne Mårtensson för Rapidus.

Hon räknar med att omkring 25 svenska sjukhus är stora nog för att köpa en DiffMaster i första omgången och därför krävs en internationell expansion för att nå lönsamhet. Den tyska marknaden ser ut att bli första steget utanför Norden. Förhandlingar pågår med ett internationellt försäljnings- och distributionsföretag.

Det är laboratoriet för klinisk kemi på MAS som nu köpt produkten och som också varit samarbetspartner under utvecklingsarbetet.

Det svenska introduktionspriset är 700.000 kronor, men betalningen kan förutom ett rent köp bland annat ske genom leasing eller betalning per test. På sikt kommer det även att finnas alternativa produkter för mindre laboratorier.

Universitetssjukhuset MAS i Malmö är först ut med att köpa CellaVisions instrument DiffMaster för automatisk bildanalys av blodkroppar. Samtidigt pågår […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ilija Batljan tillbaka i Sverige

    Trelleborg blev adressen när Ilija Batljan gör sitt första fastighetsköp i Sverige sedan han tvingades bort från SBB där han fortfarande är storägare. Köpet: Ett dagis för 102 Mkr.

  • Spotlight säljer Sedermera

    Den Malmöförankrade finanskoncernen Spotlight Group säljer dotterbolaget Sedermera Corporate Finance. Köparen är den välbekanta Spotlight-profilen Markus Neuding, dessutom en av Rapidus tidigare 34:or.

  • … och renodlar ytterligare

    Efter några tuffa år med ett hårt börsklimat lägger Spotlight Group om strategin och renodlar ytterligare. Kvar blir själva marknadsplatsen Spotlight Stock Market och emissionsspecialisten Nordic Issuing.

  • Cellevate vill göra största rundan hittills

    Bioteknikbolaget Cellevate i Lund lanserar sin första kommersiella produkt och förbereder samtidigt för en ny kapitalanskaffningsrunda. Målet är att få in pengar för att möjliggöra en kommersialisering i Europa och USA.