Ännu en Bonnier-sajt läggs ner.
Den här gången är det den påkostade livsstilssatsningen Avida, som startade i Danmark för bara drygt två månader sedan. Systersajten Avida.se lanserades så sent som i mitten av februari.
Orsaken till nedläggningen är den vikande annonsmarknaden och svårigheter med att få in fler samarbetspartner i projektet. Hittills har det funnits kopplingar till Bonniertidningarna I Form och Mens Health.
— Avida var tänkt som ett paraply där fler tidningar inom och utanför Bonnierkoncernen skulle ingå, men vi har sett att det var svårt att få andra tidningsnamn med i ett gemensamt bolag, säger Søren Hyldgaard, VD för Bonnier Web Publications A/S.
Satsningen har kostat ett tvåsiffrigt miljonbelopp och bland annat involverat konsulter från TietoEnator i Danmark för utveckling av sajtens tekniska lösningar. Tekniken kommer att återanvändas för att ta andra tidskrifter till nätet och Søren Hyldgaard menar därför att de ekonomiska förlusterna är ganska små. Dessutom avlöses Avida av en nedbantad webbsatsning i tidningen I Forms namn.
Avida har 12 anställda. Fem av dem har sagts upp, medan de övriga sju får andra uppdrag inom Bonnier Publications A/S.
De sista månaderna har Bonnierkoncernen lagt ner en rad nya webbsatsningar: kvinnor.net, koll.se och Dagens debatt är de mest uppmärksammade.