Lundaföretaget ShopSetup.com, som utvecklat en standardplattform för e-handelsbutiker, har inte lyckats få in de 6-11 miljoner svenska kronor som skulle finansiera verksamheten fram till årsskiftet 2002/03, då ledningen räknade med att företaget skulle gå runt.
I stället genomförs nu en mindre emission, i storleksordningen en miljon kronor, till befintliga ägare samtidigt som kostnaderna för personal och lokaler skärs ner. En defensiv åtgärd för att övervintra tills marknaden för e-handelslösningar vänder, menar VD Magnus Holst. Pengarna räcker året ut och ger andrum i förhandlingarna om externt kapital.
Parallellt med fortsatt försäljningsarbete letar företaget samarbetspartner bland reklambyråer och affärssystemsförsäljare, där ShopSetup.com skulle kunna bli underleverantörer av e-handelslösningar. Målet är att öka från nuvarande 15 till 40 kunder under året.
ShopSetup.com startade i april förra året med förre SAF-ordföranden och PLM-VD:n, Ulf Laurin, som styrelseordförande och delägare. Målsättningen var att fånga små och medelstora butiker som inte har råd att anlita en webbyrå för att utveckla en egen Internetbutik.