Helsingborgsföretaget Mactive, som utvecklar annonshanteringssystem, har fått sin största order hittills.
Det är den New Jersey-baserade mediekoncernen North Jersey Media Group Inc., med 1.400 anställda vid ett 20-tal tidningar och tidskrifter samt flera TV-kanaler, som köper Mactives annonssystem AdBase.
Det exakta ordervärdet är hemligt, men Mactives VD Anders Dahl uppger för Rapidus att det handlar om betydligt större belopp än den senaste USA-ordern i januari på elva miljoner svenska kronor till Milwaukee Journal Sentinel i Wisconsin.
Storleken på ordern beror på att det förutom 170 användarlicenser även ingår hårdvara, ett omfattande installationsarbete samt ett femårigt supportavtal i uppdraget.
AdBase är ett integrerat system som kan användas i alla led av annonshanteringen, från bokning till produktion och fakturering. Ursprunget är utvecklingen av ett annonssystem på Helsingborgs Dagblad. Verksamheten knoppades av 1988 och i dag finns kunder i ett tiotal länder.
Mactive ingår i den privatägda Fusiokoncernen, som förra året omsatte cirka 100 miljoner svenska kronor. Mactive Inc. har omkring 40 anställda och kontor på både öst- och västkusten i USA.