Lundaföretaget MA-System, som bedriver programvaruutveckling, konsultverksamhet och utbildning kring logistiklösningar, har fått en viktig order från Volvo Lastvagnar.
Volvo ska använda programvaran PipeChain för att binda samman fabriken i Skövde i Sverige med Volvo Trucks i USA och ett 20-tal underleverantörer runt om i världen. Partner i affären är Arthur Andersen Business Consultants, som ska få systemet på plats hos Volvo.
PipeChain är Internetbaserat och ger leverantören ständig tillgång till information om lagersituationen hos mottagaren. Tanken är att leverantören alltid ska se till att det automatiskt finns rätt mängd komponenter eller varor i kundens lager. Programmet används redan av bland andra Flextronics och Ericsson Mobile Systems.
Genom att inledningsvis jobba med stora kunder hoppas MA-Systems VD och grundare Per Grettve nå ut till många underleverantörer, som förhoppningsvis kan sprida kunskapen om PipeChain.
PipeChain är MA-Systems senaste program för varuflödeskontroll. Sedan tidigare finns lagersystemet Astro, som bland annat används av IKEA vid fyra centrallager i Europa.
Företaget startade 1976 i Lund. I dag har man kunder i ett 20-tal länder och dotterbolag i Danmark och USA.
För att kunna utveckla PipeChain och inleda en global expansion tog MA-System för ett år sedan in Skandia Investment som 25-procentig delägare. Skandia satsade 75 miljoner svenska kronor i bolaget, som nu förbereder sig för en börsnotering så snart börsklimatet vänder.
Omsättningen har på två år ökat från 95 miljoner till uppskattningsvis 150-160 miljoner under innevarande räkenskapsår (juli-juni). Utvecklingen av PipeChain har dragit upp kostnaderna, vilket orsakar minussiffror i år, men redan nästa år räknar man med att åter visa överskott.