CRM-konsulten Retention i Malmö skriver partneravtal med Nasdaq-noterade programvaruföretaget SPSS om ensamrätt att sälja deras nya CRM-plattform Customer Centric på den svenska marknaden.
Customer Centric samlar in och bearbetar information om ett företags kunder. Resultatet kan både användas som beslutsstöd för företagsledningen och för olika former av kundkontakter, där säljarna får en bättre bild av kunden.
— SPSS är en av de två stora aktörerna på marknaden och vi ser Customer Centric som en nyckelbeståndsdel i de CRM-lösningar vi säljer. Vi har redan presenterat plattformen för några försäkringsbolag och banker med kundvolymer över en miljon och responsen har varit mycket positiv, säger Retentions VD Mats Lind.
Retention startade i slutet av våren förra året och har i dag 35 anställda vid kontor i Malmö, Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Riskkapitalbolaget IT-Provider har satsat 30 miljoner svenska kronor i företaget och ser stora expansionsmöjligheter. Målet är att om två år vara 80 konsulter och ha en omsättning kring 100 miljoner. Lönsamhet nås redan i år.
Kunderna finns inom finanssektorn, telekombranschen och detaljhandeln och bör i sin tur ha minst 50.000 kunder i sin databas.
Vid årsskiftet köpte Retention den Köpenhamnsbaserade kommunikationsbyrån ComCare A/S, som bland annat har kosmetikföretaget Helena Rubinstein som viktig kund.
CRM står för Customer Relationship Management och handlar om strategier för bättre och lönsammare kundrelationer.