Orelink.com, en dansk-svensk B2B-sajt för Öresundsregionen med Jyllands-Posten som en av de större delägarna, lägger ner sin verksamhet efter mindre än ett halvår.
Orsaken är brist på pengar. Det har inte gått att hitta balans mellan kostnader och intäkter, uppger Mie Jernbeck som efter sommaren tog över det operativa ansvaret för Orelink.com efter grundaren Andreas Hörlin.
Det handlar dock inte om konkurs. Orelink.com fryser verksamheten medan det fortfarande finns kapital kvar i bolaget. Nu är sajten till salu.
— Det finns ett ganska stort värde i Orelink, både rent tekniskt och i form av att portalen existerar i ett antal människors medvetande och med de samarbetspartners vi har, säger Mie Jernbeck.
Hon berättar att det redan kommit in ett antal seriösa anbud på verksamheten.
Enligt Mie Jernbeck har antalet besökare, 2.000-3.000 i månaden, varit över förväntan. Däremot fungerade inte idén med offertförfrågningar mellan företag över nätet. Ett försök att ändra inriktning till en affärsplats med utannonsering av varor och tjänster, där företagen skulle betala årsabonnemang för att vara med, hann inte få nödvändig effekt. Bedömningen var att det skulle kräva 12-18 månader, en uthållighet som inte fanns hos den nuvarande huvudägaren Peter Kanekrans.
Fem personer har arbetat med försäljning och redaktionellt innehåll på Orelink.com. Dessa jobbar kvar i väntan på en ny ägare.