Malmöbaserade Trygghetsbolaget, som utvecklar trygg- och säkerhetslarm för bredbandskunder, kommer omedelbart efter årsskiftet att genomföra en nyemission på 20-50 miljoner svenska kronor för att finansiera första steget i företagets internationella expansion.
Trygghetsbolagets VD Lars Hansson räknar med att kunna göra de första testinstallationerna i antingen Norge eller Danmark redan under våren, för att under hösten fortsätta utanför Norden. I första hand kommer man att följa samarbetspartnern Bredbandsbolaget in på nya marknader i Europa.
I morgon presenterar Trygghetsbolaget för första gången sina produkter och system vid en presskonferens i Stockholm. I den första versionen ingår brand-, inbrotts-, överfalls- och trygghetslarm. Enkel användning och lågt pris är viktiga delar av konceptet. Priset ska ligga avsevärt lägre än hos de etablerade säkerhetsbolagen och bredbandskunder i lägenhet är främsta målgruppen.
Genom att samla larminställningarna i olika profiler som hemma, på jobbet eller semester går det enkelt att byta mellan olika säkerhetslägen. Profilerna ställer man själv in via Internet och sedan kan man genom ett samtal från sin mobiltelefon byta läge.
Det går också att välja vart olika larm ska gå, till den egna mobiltelefonen eller direkt till en larmcentral. Genom att många larm i första hand går till kundens mobiltelefon menar Trygghetsbolaget att antalet falsklarm hos vaktbolagen kommer att minska, vilket leder till lägre priser. Ett avtal finns klart med en larmcentral.
En av deltagarna vid morgondagens presskonferens är Framfab-chefen Jonas Birgersson, som själv äger drygt 30 procent av aktierna i Trygghetsbolaget. Dessutom äger Framtidsfabriken via dotterbolaget Framfab Innovation drygt 20 procent. De tre grundarna Christian Merheim, Alexander Lidgren och Andreas Rodman äger tillsammans drygt 30 procent och resten ägs av personalen.
Just nu genomförs en nyemission till befintliga ägare för att få in cirka tio miljoner kronor till marknadsetableringen i Sverige.