Berlingske Tidende är suverän vinnare i kampen om att locka prenumeranter från den andra sidan av Öresund. Tidningen har i dag 4.000 betalande prenumeranter i Skåne.
Alla de övriga dagstidningarna är förlorare, trots mer eller mindre ambitiösa försök att locka läsare på den nya Öresundsmarknaden. De ser nu mycket liten potential i en integrerad mediemarknad, visar en rundringning som Rapidus genomfört.
Berlingske Tidende gav efter broöppningen i juli skånska läsare ett erbjudande att läsa tidningen gratis i 30 dagar. Omkring 9.000 hushåll tackade ja och efter gratisperioden har 4.000 av dem fortsatt som betalande prenumeranter.
— Det är mycket tillfredsställande. Vi hade hoppats på 3.000, berättar Berlingske Tidendes försäljningschef Christian Wennevold.
Kampanjen följs nu upp med telemarketing från Köpenhamn, speciellt i Malmö, Helsingborg och Landskrona. På dessa orter får läsarna, precis som prenumeranterna i Köpenhamn, tidningen på morgonen tack vare ett distributionsavtal med Tidningsbärarna.
— Många danskar i Skåne har självklart tidningen, men en del svenskar vill också hålla sig orienterade om till exempel danskt näringsliv. Det finns helt klart potential för oss i Skåne. Det kommer vi att hålla fast vid, säger prenumerantchef Rene Hyldborg.
De övriga stora danska morgontidningarna, Jyllands-Posten och Politiken, talar däremot om en försvinnande liten skånsk marknad. Politiken ger dock ut en separat gratistidning i tabloidformat, Politiken Köpenhamn, i 80.000 exemplar i Skåne en gång i månaden. Tidningen handlar uteslutande om nöjes- och kulturlivet i Köpenhamn. Marknadschef Per Kaufmann berättar att satsningen går över förväntan, hittills elva procent över budget.
— Den går dock inte med vinst än, men går runt, säger Per Kaufmann, som trots egenannonser för Politiken inte tror att initiativet ger en ökad upplaga i Skåne för modertidningen.
Sydsvenska Dagbladet och affärstidningen Børsen har bara omkring 100 prenumeranter vardera på den danska respektive svenska sidan av Öresund. Och Danmarks största dagstidning, Jyllands-Posten, avvisar kategoriskt tankar på försäljningskampanjer i Skåne. Därmed är Berlingske Tidende ensamma om att tro på en gränsöverskridande tidningsmarknad i regionen.
De gör det trots avsaknaden av ett gränsöverskridande intresse från annonsörerna, vilket Rapidus berättade om i fredagens analys (se länk nedan).
Jyllands-Posten har annars valt att berätta en del om vad som händer i Skåne i den dagliga tidningsdelen JP København. Men det saknas ett intresse hos läsarna kring Sundet om vad som sker på andra sidan, menar Jyllands-Postens försäljningsdirektör Thorkild Rathje.
Och det har gjort att tidningskriget över Sundet föll samman nästan innan det ens hade börjat.
— Vi tror inte på att sälja mer i Danmark i den nära framtiden. Det är framför allt institutioner – och undantagsvis några privatpersoner – som prenumererar, men det är små tal i det stora hela och vi har inga planer på särskilda satsningar, säger Håkan Bengtsson, informationschef på Sydsvenskan, som har ett hundratal prenumeranter i Danmark.
— Intresset för att läsa om Malmö i Köpenhamn har blivit försvinnande litet. Det går lite bättre på den andra sidan, men inte tillräckligt för att det ska vara en intressant marknad för oss, säger Thorkild Rathje till Rapidus.
Det närmaste Berlingske Tidende kommer en konkurrent bland sina danska kollegor om läsarna i Skåne är därmed från Børsen, systertidning till svenska Dagens Industri. Børsen har omkring 100 prenumeranter i Skåne, men försäljningschef Jes Richard Møller tror på en potential kring blygsamma 500 prenumeranter.
Tills vidare låter han Børsen delas ut fyra gånger om året till Dagens Industris prenumeranter i Skåne. Det sker när Børsen ger ut sin fastighetsbilaga, eftersom både skånska och danska företag kan ha intresse av innehållet i bilagan.
— Jag tror det är en fråga om tålmodighet innan vi får fler prenumeranter i Skåne, säger Jes Richard Møller.
Børsen har dock även fortsatt fokus på Öresundsregionen, bland annat genom att publicera en Öresundsbarometer över regionens företag två gånger om året och genom att hålla konferenser om regionens tillväxtföretag, gazellerna.