söndag 24 november 2024

inloggad som

Øresunddirekt guidar företag och privatpersoner på väg över Sundet

I eftermiddag presenteras den danska och svenska regeringens gemensamma satsning på en upplysningstjänst för Öresundsregionen, kallad Øresunddirekt.

Øresunddirekt finns både som Internetsajt och telefonupplysning och öppnar i samband med broinvigningen på lördag.

Regeringarna har anslagit 38 miljoner danska kronor under en fyraårsperiod för projektet. Statens Information i Danmark ansvarar för driften. Förebilden är det offentliga Danmarks gemensamma portal Danmark.dk, som varje dag har mellan 30.000 och 50.000 träffar.

Målet är att Øresunddirekt ska vara den naturliga startpunkten för privatpersoner och företag som söker information om vilka lagar och regler som gäller på andra sidan Sundet. Informationen är sorterad efter olika tänkta situationer. För privatpersoner handlar det om att flytta, att jobba eller söka jobb och att studera på andra sidan Sundet. För företag handlar det om skillnader i skatter, avgifter, anställningsregler, finansiering etc. Det är också olika vägar in beroende på om man bor i Danmark och undrar om förhållandena i Sverige eller tvärtom.

Orsaken till de förprogrammerade situationerna är att den som söker information antagligen inte känner till alla skillnader och därför bara frågar om det mest uppenbara, till exempel skatter. Nu uppmärksammas betydligt fler aspekter. Enbart att hitta rätt myndighet kan nämligen vara ett problem, eftersom de danska kommunerna har betydligt större ansvarsområden än de svenska.

Arbetet med att samla in informationen till Øresunddirekt har i sig bidragit en del till integrationen, eftersom danska och svenska myndigheter haft anledning att samarbeta kring projektet. Ett intranät kommer också att finnas där myndigheterna kan söka information och få kontakt.

Øresunddirekt kommer också att följa vilken typ av information som efterfrågas mest för att sedan lämna över statistiken till politikerna som ett underlag för arbetet med att minska barriärproblemen.

De tekniska lösningarna för Internetsajten har utvecklats av NetMester på Højbro Plads i København. För de grafiska lösningarna står Bysted Hovedkvarteret i Hellerup. Telia på båda sidor av Sundet har levererat de tekniska lösningarna för telefonupplysningen, som även ska kunna koppla vidare till lämplig myndighet.

Øresunddirekt finns på http://www.oresunddirekt.com. Numret till telefonupplysningen är 040-17 64 00.

I eftermiddag presenteras den danska och svenska regeringens gemensamma satsning på en upplysningstjänst för Öresundsregionen, kallad Øresunddirekt. Øresunddirekt finns både […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad