Laboratorieföretaget Wieslab på Ideon räknar med att öka omsättningen ungefär 30 procent i år.
— Det är framför allt försäljningen av våra produkter utanför Sverige som ökar. Tyskland är vår största marknad utomlands och vi satsar nu mycket på att växa internationellt, säger Sten Gershagen, marknadschef på Wieslab.
Under 1999 ökade företagets försäljning med 60 procent utomlands. Antalet anställda i företaget ökade från sju till elva och ytterligare nyanställningar är aktuella.
Wieslab består av två grenar. Dels en laboratoriedel där man gör analyser för att spåra autoimmuna sjukdomar, dels en produktionsavdelning där man bedriver forskning och utveckling av företagets produkter, som huvudsakligen består av reagenser och diagnostiska kit. Produkterna används av sjukhus runt om i världen.
Idag har Wieslab en omsättning kring 12 miljoner svenska kronor. En tredjedel av företagets omsättning kommer från analysverksamheten.
Wieslabs laboratorium är ett av de ledande privata laboratorierna i Sverige som utför diagnostiska analyser vid misstanke om autoimmuna sjukdomar. Annars är det landstingen själva som utför testerna.
— Men vi märker att det blir allt vanligare att landstingen väljer att skicka iväg proverna till analys. De tester som vi utför är ofta ovanliga och det är därför dyrt för landstingen att hålla en sådan verksamhet igång, säger Sten Gershagen.
Wieslab ägs av de fyra grundarna, Bengt Isaksson som är VD, docent Yngve Sommarin, laboratoriechef Ingela Eilert och professor Jörgen Wieslander.
Företaget har starka kopplingar till Lunds universitet och den akademiska forskningen, genom Jörgen Wieslander som delar sin tid mellan Wieslab och en tjänst vid universitetets njurmedicinska institution.