söndag 24 november 2024

inloggad som

Pagrotsky kritiserar dålig bankservice i Öresundsregionen

Sorgligt och bedrövligt – och oacceptabelt. Det är de spontana kommentarerna från handelsminister Leif Pagrotsky efter att ha läst Rapidus analys i fredags om svårigheterna och kostnaderna för att föra pengar över Sundet. Pagrotsky är i egenskap av nordisk samarbetsminister i den svenska regeringen ansvarig för integrationsarbetet i Öresundsregionen.

— Det är ganska vanligt att bara för att man passerar en landsgräns ska det ticka ner en extra avgift. Men det är otidsenligt. Bankvärlden är ålderdomlig och har inte nåtts av globaliseringen, säger Leif Pagrotsky till Rapidus.

— Det pekar på en djup gräns som råder mellan Sverige och Danmark inom många pris- och taxesystem. Jag har tidigare pekat på teleområdet, där det är dyrare att ringa från Malmö till Köpenhamn än till Lappland. Polletten har inte trillat ner för näringslivet att Öresund nu är en region, en arbetsmarknad och ett näringsområde.

Han jämför med Posten som höjer sin service för brev mellan Sverige och Danmark efter broöppningen.

— Om Posten klarar att föra ett papper över Öresund på en natt så vore det pinsamt om inte bankerna kunde klara av att göra en elektronisk överföring på mindre än tre bankdagar.

Pagrotsky är själv van att brottas med utlandsbetalningar, eftersom hans fru kommer från Sydamerika.

— Men det verkar inte lättare att betala pengar till Danmark, säger han.

Bankerna måste snarast göra något åt saken, menar Leif Pagrotsky, som inte tror att det kan vara så svårt att hitta en lösning. Han avvisar samtidigt statligt ingripande via lagstiftning som ett alternativ.

— Den bästa medicinen är strålkastarljus. Som bankkunder är vi för träiga. Vi byter inte bank på grund av att vi är missnöjda.

Sorgligt och bedrövligt – och oacceptabelt. Det är de spontana kommentarerna från handelsminister Leif Pagrotsky efter att ha läst Rapidus […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad