Ideonföretaget Bar-Mail är på väg över i marknadsfasen och söker nu aktivt efter kapital. Mellan 15 och 20 miljoner svenska kronor behövs för bland annat marknadsföring och fortsatt utvecklingsarbete.
Företagets VD Johan Schlasberg har haft flera möten med venture capital-bolag i Stockholm, men han är även intresserad av utländska investerare.
Johan Schlasberg är grundare och ensam ägare till Bar-Mail, som förutom i Lund även har kontor i North Carolina, USA.
Bar-Mail är ett serviceföretag som kopplar ihop streckkoder med fördjupad information och reklam som levereras via exempelvis e-post. Den enklaste modellen är att streckkoderna publiceras i tidningsannonser och informationsblad. Genom att dra en läsare över streckkoden eller knappa in sifferkombinationen som hör till streckkoderna på sin mobiltelefon kan man beställa mer information eller en katalog från företaget som annonserar.
Bar-Mail har utvecklat en egen läsare som i dagsläget passar till de flesta nya Ericsson-telefoner. Under sommaren testas läsaren för att bli Ericsson Approved Product och i höst ska försäljningen vara igång.
Nyligen gick telekomjätten Ericsson in med en miljon kronor för att Bar-Mail ska kunna genomföra ett marknadstest av sina tjänster tillsammans med några större företag.
Bar-Mail har även tecknat ett Letter of Intent med Telia Mobile om att undersöka möjligheterna för ett samarbete, eftersom Bar-Mails tjänster kan skapa mer trafik i mobilnäten.
Lanseringen är ett kritiskt moment, eftersom användarna av tjänsten bara är intresserade om det finns mycket innehåll samtidigt som innehållsleverantörerna bara är intresserade om det finns många kunder. Därför är den egna läsaren bara en väg för att beställa informationen. SMS, WAP och Palm Pilot är andra vägar till Bar-Mails tjänster.
Intäkterna ska främst komma från förmedlingsavgifter för den information som beställs, inte från försäljning av den egna läsaren.
Just nu förs förhandlingar med företag som ska bli innehållsleverantörer, det vill säga företag som ska använda Bar-Mails tjänst som ett led i sin marknadsföring. För att kunna nå ut stort kommer Bar-Mail att samarbeta med reklambyråer som kan sälja in tjänsten som en del i olika reklamkampanjer.