lördag 23 november 2024

inloggad som

PortFactory.com ska tjäna pengar på branschportaler

Branschvisa B2B-portaler (business to business) med bland annat e-handel och branschrelaterade nyheter. Det är framtidens melodi, tror danska PortFactory.com A/S, som ska leverera såväl de tekniska lösningarna som innehållet till sådana branschportaler.

Tanken är att PortFactory.com ska samarbeta med olika branschorganisationer kring skapandet av portalerna.

— Utgångspunkten för en branschorganisation är att ge service till sina medlemmar, men det finns många branschorganisationer där medlemmarna inte får något i dag. Vi kan erbjuda en service till medlemmarna eller komplettera den service som redan finns, säger Peter Wittwer på PortFactory.com.

Beroende på vilka behov företagen i de olika branscherna har byggs en portal upp utifrån moduler som nyhetstjänst, sökbart företagsregister, auktioner, debattforum och jobbdatabas. PortFactory.com köper också in tjänster från externa innehållsleverantörer, när en bransch har särskilda behov.

Just nu förbereder företaget fyra, fem portaler som ska lanseras de närmaste månaderna, den första i mitten av juni. Dessutom blir PortFactory.com nyhetsleverantör till Öresundsportalen Orelink.com, som öppnar på måndag.

I de fall branschorganisationerna inte är intresserade av ett samarbete kan PortFactory.com ändå köra igång en portal, om de ser att branschen är tillräckligt intressant. De största intäkterna är tänkta att komma från transaktionsavgifter på de affärer som görs via portalerna kompletterat med annonsering.

Grundidén kommer också att användas till annat än rena branschportaler, till exempel för olika intresseorganisationer.

PortFactory.com grundades i december förra året och har i dag 30 anställda. Enligt planerna ska antalet mer än fördubblas fram till årets slut.

Företaget har hämtat in 2,5 miljoner danska kronor i kapital från privata placerare. Tidigare var även ven cap-bolaget Brandts Klædefabrik stor delägare via ett av sina bolag, men de köptes ut efter oenighet kring hur PortFactory skulle utvecklas.

TeleDanmarks tidigare tekniske direktör, Carsten Corneliussen, är VD för PortFactory.com.

Branschvisa B2B-portaler (business to business) med bland annat e-handel och branschrelaterade nyheter. Det är framtidens melodi, tror danska PortFactory.com A/S, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad