onsdag 6 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånska Dagbladet satsar pengar i Öresunds-sajt

Skånska Dagbladet ger sig ut på nätet som stor delägare i den nystartade Internetportalen Öresund Online. Sajten erbjuder sydsvenskar och danskar shopping, information och så småningom nyheter från Skånska Dagbladet.

En dansk tidning är klar som samarbetspartner, men namnet är ännu inte officiellt.

Portalen vänder sig till både företag och privatpersoner.

— Vi vill bli öppningsbild för surfarna i Öresundsregionen, säger Gert Damsby, ekonomichef på Skånska Dagbladet och styrelseordförande för Öresund Online.

Skånska Dagbladet äger en fjärdedel av Öresund Online AB. Resten av aktierna ägs av de tre privatpersoner som ligger bakom affärsidén.

Portalen finns än så länge bara på svenska men den danska versionen kommer under året, förmodligen före sommaren. Dessutom planeras en engelskspråkig version.

Hittills har sju personer anställts i Internetbolaget, men enligt Gert Damsby måste ungefär lika många till anställas i Danmark. I takt med att satsningen utökas med nya avdelningar och ämnesområden, kommer fler personer att rekryteras.

Portalen är tänkt att finansieras med hjälp av annonser. Hittills är investeringen relativt blygsam. Skånska Dagbladet har satsat mindre än en miljon kronor i utvecklingen av portalen. Gert Damsby räknar med att den ska visa vinst redan i år.

Öresund Online (oresundonline.com) är endast en av flera Öresundsportaler som har lanserats den senaste tiden. Berlingske Tidende och Sydsvenskan har tillsammans oresundsnytt.com. Orelink.com är en annan portal med riksnyheter, lokal information och shopping. Nyhetstjänsten 24timmar planerar lokala nyhetsportaler över hela Sverige, däribland i Malmö.

Skånska Dagbladet ger sig ut på nätet som stor delägare i den nystartade Internetportalen Öresund Online. Sajten erbjuder sydsvenskar och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.